Tordenskjold

en biografi om eventyreren og sjøhelten

av (forfatter) og Erik Ringen (gjendikter).

Spartacus 2006 Innbundet

Boka gir et psykologisk portrett av krigeren, sjømannen og mennesket Peter Wessel Tordenskjold. I tillegg handler boka om Den store nordiske krig i perioden 1709-20, og gir et bilde av viktige personer som Fredrik IV, Karl XII og Peter den store. Har litteraturliste og register.

Trondheimsgutten Peter Wessel Tordenskjold (1690-1720) levde sterkt og døde ung: Bare 28 år gammel ble han utnevnt til viseadmiral, som 30-åring ble han drept i duell. Han er en av de mest myteomspunne skikkelser i Danmark-Norges historie, kjent for sitt mot, sin snarrådighet og sin kometkarriere i den danske flåten. I denne biografien gir Dan H. Andersen et psykologisk portrett av en fantastisk talentfull kriger, en sjømann uten sidestykke, men også av et menneske som var mer tungsindig og gåtefull enn vi hittil har trodd. Boken tegner videre et bilde av en av de mest fargerike periodene i skandinavisk historie - Den store nordiske krig (1709-20). Vi møter kjente personligheter som Fredrik IV, Karl XII og Peter den store. Handlingen forgår i Nord-Europa, med avstikkere til India, Afrika og Amerika. Dette er den første vitenskapelige biografien om Tordenskiold siden 1920-tallet.

Forlag Spartacus

• "Drikkeskikker - nordmenns drikkevaner gjennom 1000 år" av Astri Riddervold
  • "Middelalderbyen ved Bjørvika - Oslo 1000-1536" av Arnved Nedkvitne
  • "Slegten fra 1814" av Carl Wille Schnitler
  • "Geologica - den store boken om jorden" av Loretta Barnard
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Christian Frederik - konge av Norge 1814" av Lars Roar Langslet
  • "Olav den hellige" av Lars Roar Langslet