Grevens tid

Aschehoug 2011 Innbundet

Romanen handler om den første halvparten av livet til grev Herman Wedel Jarlsberg (1779-1840), en av de mest toneangivende Eidsvollmennene i 1814. Den skildrer dramatiske år i livet hans, med nødsårene, blokaden, krigene og det høye politiske spillet i årene før 1814 som bakteppe.

"Grevens tid" skildrer første del av livet til Herman Wedel Jarlsberg, en av de toneangivende eidsvollsmennene i 1814. Den unge greven var frihetssøkende og opprørsk i en urolig tid. Flere ganger trosset han engelske krigsskip og storm i Skagerrak for å skaffe korn til sultende nordmenn, og han mønstret et frivillig jegerkorps for å slåss mot svenskene. Romanen følger grevens usedvanlige og spenningsfylte liv og skildrer samtidig en dramatisk tid i Norge med nødsår, blokader, krig og det politisk spill før 1814. Boken bygger på brev, skriv, dagbøker, protokoller og beretninger og er farget av Alnæs' innlevelse og fantasi.

ISBN13 9788203199998

EAN 9788203199998

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Omtalt person Herman Wedel-Jarlsberg

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser

03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno

• "Ære, lov og religion i Norge gjennom tusen år" av Arnved Nedkvitne
  • "Christian Frederik - konge av Norge (1814)" av Lars Roar Langslet
  • "Lokes lek" av Edvard Eikill
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen
  • "Havets herskere - vikingene i krig og fred" av Kim Hjardar
  • "Tsarens admiral - Cornelius Cruys" av Torgrim Titlestad
  • "Drikkeskikker - nordmenns drikkevaner gjennom 1000 år" av Astri Riddervold
  • "Middelalderbyen ved Bjørvika - Oslo 1000-1536" av Arnved Nedkvitne
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Slavernes øer. Tegninger af Birte Lund" av Thorkild Hansen
  • "Olav den hellige" av Lars Roar Langslet