Potemkin og Katarina den store

av (forfatter), Jorunn Carlsen (gjendikter) og Arne-Carsten Carlsen (gjendikter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boken omhandler fyrst Potemkins liv og hans forhold til keiserinne Katarina den store. Foruten å være hennes elsker ble Potemkin i praksis også medhersker over det russiske imperiet. Forfatteren forteller ikke bare historien om Potemkin og Katarina den stores partnerskap, men gir Potemkin en rettmessig plass i Russlands historie. Hans innsats førte blant annet til en utvidelse av imperiet, opprettelsen av Svartehavsflåten, erobringen av Krim, og grunnleggelsen av byene Sevastopol og Odessa. Har litteraturliste og register.

Fyrst Potemkin var keiserinne Katarina den stores elsker, og ble i praksis også medhersker over det russiske imperiet.
De var begge ekstraordinære personligheter: Katarina var en tysk prinsesse som ble giftet vekk i en alder av 14 år, til en russisk arving. Hun var en lidenskapelig kvinne, og med sjarm og politisk genialitet grep hun nådeløst makten og hersket over Russland i tretti år. Potemkin var en fargerik politiker, strateg og erobrer med et eksentrisk og utsvevende liv. Deres hemmelige brev til hverandre er bevart. Der skriver de om krig og politikk, men også om sin egen helse og sine elskere.
Som i sine bøker om Stalin har forfatter Simon Sebag Montefiore gjort grundige kildestudier. På sitt fengslende vis forteller han ikke bare om Potemkin og Katarina den stores partnerskap og kjærlighet, men gir Potemkin hans rettmessige plass i Russlands historie. Hans innsats førte til en utvidelse av imperiet. Han skapte Svartehavsflåten, erobret Krim og grunnla byene Sevastopol og Odessa. På grunn av sin arroganse, sine luksuriøse vaner og skandaløse historier ble han også hatet, men selv hans fiender var imponert av hans intelligens og kreativitet.
Omfattende noteapparat til Potemkin:
Last ned noter til boken [pdf]

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202283162

EAN 9788202283162

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Russland

Omtalt person Grigorij Aleksandrovitsj Potemkin keiserinne av Russland Katarina II (den store)

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Her er en kort presentasjon av bøker jeg anbefaler til alle her i bokelskere.

Her er noen av bøkene jeg setter stor pris på. Jeg vet så inderlig godt at jeg har veldig mange flere jeg skulle ha lest... Se på det også som Biografi-tips fra meg.

Hvilke biografier har du som favoritter?

• "Kleopatra - historien og mytene" av Allan Klynne
  • "Hannibals krig - Kartagos kamp mot romerne" av John Peddie
  • "Svaret - Haakon & Maud VI" av Tor Bomann-Larsen
  • "Moskva 1941 - en by i krig" av Rodric Braithwaite
  • "De gudløse" av Naomi Wood
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen
  • "Tordenskjold - en biografi om eventyreren og sjøhelten" av Dan H. Andersen
  • "Livlegen - roman" av Tor Bomann-Larsen
  • "Den sorte greven - Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo" av Tom Reiss
  • "Kongens kvinner" av Erling Pedersen
  • "Kongens ære" av Erling Pedersen