Armfeldts armé

historien om en katastrofe

Gyldendal 2014 Innbundet

En dramatisk del av norsk og svensk historie.

I august 1718 stod general Carl Gustaf Armfeldt oppmarsjert med 10 000 mann i Jämtland. Karl 12. hadde gitt ordre om å erobre Trondheim, i et desperat forsøk på å opprettholde Sveriges posisjon som stormakt.
........... Ingenting gikk som planlagt. Fem måneder senere hadde 3000 av Armfeldts dårlig utstyrte soldater frosset i hjel i en forrykende snøstorm i grensefjellene mellom Sør-Trøndelag og Sverige ? den verste ulykken til fjells i Skandinavias historie.
........... Geir Pollen forteller hele den dramatiske historien om dette siste felttoget i Den store nordiske krigen. Her er stormannsgalskap og maktkamp, demotiverte soldater og kjempende nordmenn. Tross store svenske tap kostet Armfeldts innmarsj i «det nordenfjelske Norge» enda flere trøndere livet. De falt for en mer snikende fiende enn kuler og krutt, nemlig sult og sykdom som krigen førte med seg.
Et mesterverk. Bør bli folkelesning. Roy Jacobsen

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205421608

EAN 9788205421608

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Sverige Sør-Trøndelag

Denne boka har jeg virkelig forsøkt å lese ferdig, men jeg klarte det ikke. Dette blir veldig tungt av utallige navn, militære begreper og tall på soldater etc. Det er hjerteskjærende skildringer her av soldatenes skjebnesvangre ferd over fjellet om vinteren uten utstyr. Det er bra at noen forsøker å få fram hverdagsmenneskers liv på denne tida. Og jeg vet boka har truffet folk veldig. Solid, men ikke særlig engasjerende for meg.

Så tar jeg - og Linda Rasten - og DISSENTERER! Jeg mener; - til forskjell fra de profesjonelle anmelderne. Som, visstnok, var overvettes begeistret for denne bok.
Det hele starter riktig så bra. En blir dratt inn i historien, nesten som om man er sammen med svenskene og Generalløytnant Armfeldt. Skogs og trønderlandskapene stiger frem for vårt indre blikk. Vi blir med på ferden. De gangene jeg må ta pause fra lesingen så blir det sånn at tankene mine kretser, rett og slett, om forventningen til at jeg igjen kan fortsette lesningen. For skrive kan han; fornøyelige setninger, ord som anskueliggjør soldatens, bøndenes antatte sinns, - og synsinntrykk.
Men noe skjærer seg, - vi er langt over 100 sider på veg nå. Akkurat som felttoget renner ut i sanden ved Stjørdal og de returnerer nordover, før de på nytt får et nytt kongelig direktiv og kommer i bevegelse igjen er også leseren i bevegelse.
På veien mot en stor leseopplevelse går allikevel alt tapt. Jeg kan ikke beskrive det som annet enn at en klaustrofobisk følelse oppstår.
Boken har klart å IMPLODERE, jeg må ut, og trykker i nødbremsen.
Slik var det nok ikke for alle, boken har nok sine tilhengere, men slik opplevdes det ikke for meg, og Lina Rasten.

Den jemtlandske armeens manglende fortrolighet med sjøen var påfallende. Her stod en armé på 10 000 mann i fjæresteinene til en av Norges mest fiskerike fjorder og stirret hungersnøden i hvitøyet. Likevel ble det ikke gjort organiserte forsøk på å få tak i all den proteinrike maten som svømte rundt i bølgene. Det er tydelig at svenskene og finnene stort sett var innlandsfolk. De var ikke vant til å leve ved og av havet. Kjøtt og korn, ikke sei og torsk og sild, skulle slukke armeens næringssorger.

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Jacob Aall - i sin tid" av Arild Stubhaug
  • "Spillet om Norge - det politiske året 1814" av Bård Frydenlund
  • "Atlantis Atlantis - roman" av Harald Giil
  • "Ære, lov og religion i Norge gjennom tusen år" av Arnved Nedkvitne
  • "Det store bruddet - reformasjonen i Norge" av Karl Gervin
  • "Svenske tilstander - en reise til et fremmed land" av Bjarne Riiser Gundersen
  • "Dit ormen skal" av Arne Skorping
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Operasjon Valkyrie - historien om attentatet mot Hitler" av Ian Kershaw
  • "Amerikansk valgkamp - image, penger og moderne politikk" av Hallvard Notaker
  • "Middelalderbyen ved Bjørvika - Oslo 1000-1536" av Arnved Nedkvitne