Poltava

fortellingen om en hærs undergang

av (forfatter) og Trond Berg Eriksen (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Sommeren 1709 hadde det svenske felttoget i Russland vart i flere år. Den 28. juni, ved byen Poltava, kastet kong Karl 12. derfor hele sin hær inn i et frontalangrep mot en dobbelt så stor russisk styrke. Etter noen timers kamp trakk de svenske styrkene seg tilbake. Få dager senere ble de innhentet, og nesten alle overlevende ble sendt i russisk fangenskap. Av en hær på 49500 mann vendte bare 1300 hjem til Sverige. Ved hjelp av dagboksnotater og brev skildrer forfatteren krigens virkelighet.

ISBN13 9788202394547

EAN 9788202394547

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Sverige Russland

Sverige var faktisk en europeisk stormakt ved inngangen til slaget ved Poltava i 1709. Etter det var de det ikke. Fantastisk skildring av krigens galskap for 300 år siden. Mye av det Englund beskriver ligner på dagens krigføring, andre sider virker veldig fremmed. Englund har et skarpt blikk for klasseskillene som rådde enda sterkere da enn nå, ikke minst på slagmarken (og i gravleggingen). Tusenvis av svensker ble drept, mange tusen måtte i fangenskap, men kong Karl XII kom seg unna. Hans liv har jeg lyst å lese en bok om.

Fordi man dessuten savnet bly og annet materiale til håndgranater, pleide de russiske soldatene også å kaste steiner, vedtre, råtne røtter og døde katter på svenskene i beleiringsverket nedenunder. Svenskene på sin side pleide å svare med å kaste steinene tilbake. Så nær stod de hverandre. Ved ett tilfelle var kongen selv blitt truffet på skulderen, av en død katt. Svenskene besvarte denne uhyrlige sjikanen med å bombe russerne med håndgranater slik at de sluttet med slike frekkheter for resten av dagen.

• "Historisk atlas over Oslo - gamle kart forteller" av Lars Roede
  • "Havets herskere - vikingene i krig og fred" av Kim Hjardar
  • "Cort Adeler - sjømann og krigshelt fra 1600-tallet" av Ole Henrik Gjeruldsen
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Vikingenes største slag" av Kim Hjardar
  • "Christian Frederiks tapte rike" av Mona Ringvej
  • "Vekten av skyld - krigsminner i Tyskland og Japan" av Ian Buruma
  • "Russland - revolusjon og borgerkrig, 1917-1921" av Antony Beevor
  • "Fortidens landskap - om mordet på Karl XII og andre essays" av Peter Englund
  • "Magnus Berrføtt" av Randi Helene Førsund
  • "Forat I ikke skal dømmes" av Oliver H. Langeland
  • "Barn, lov meg at du skyter deg - vanlige tyskeres undergang i 1945" av Florian Huber