Den sorte greven

Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo

av (forfatter) og Christian Rugstad (gjendikter).

Press 2014 Innbundet

Dette er historien om den franske revolusjonens største og mest populære hærfører, Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo: General Alex Dumas. Frem til Tom Reiss' oppsporing av den gamle helten har Dumas vært en glemt skikkelse i revolusjonshistorien. Men fortellingene om ham klinger liksom merkelig kjente og nærværende, noe som skyldes hans sønn, forfatteren Alexandre Dumas, som brukte farens militære bravader som stoff til sine storslagne historier da han skapte noen av de mest berømte helter litteraturen har sett.

Forlag Press

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Thomas Alexandre Dumas

Her er en bok hvor man virkelig merker at forfatterens evne til å levendegjøre fortellingen er god. Tom Reiss henter frem historiske facts, blander med anekdotiske rosiner og plasserer det hele bang-smack i midten av en fantastisk periode i historien. Boken klarer å beskrive følelsen av å være ekte barn av revolusjonen. Troen på den franske republikken og den nye verden. På toppen av dette er Alex Dumas (immigrant,sort,med en verdenskjent forfattersønn) en person hvis livshistorie nesten er utrolig. Fra rennestenen til en av verdens ledende generaler, og ned til fattigdom igjen. Tur-retur rennesten-maktens tinder takkskalduha!...og alt dette innen en republikk så revolusjonerende at vi i Europa aldri har sett dens like. Herrrlig lesning.
Eneste minus er at norsk utgave igjen er krydret med skrivefeil, men det er ikke Reiss' skyld:-B

• "Peter Christen Asbjørnsen - diger og folkesæl" av Truls Gjefsen
  • "Ilden i øst" av Harry Sidebottom
  • "Ære, lov og religion i Norge gjennom tusen år" av Arnved Nedkvitne
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Dit ormen skal" av Arne Skorping
  • "Mitt navn er Eduard Braun Hitler - roman" av Olov Svedelid
  • "Spillet om Norge - det politiske året 1814" av Bård Frydenlund
  • "Møtepunkt Paris" av Alan Furst
  • "Frihetens kjøtere - roman" av Fartein Horgar
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Christian Frederik - konge av Norge (1814)" av Lars Roar Langslet
  • "Hjalmar Johansen - seierens pris" av Alexander Wisting