Møtepunkt Paris

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Bastion 2013 Innbundet

Den kjente Hollywood-skuespilleren Fredric Stahl er på vei til Paris på sensommeren 1938 for å spille hovedrollen i en film for franske Paramount. Nazistene vet han er underveis og ser ham som en potensiell samarbeidspartner med store muligheter til å øve innflytelse, takket være sin stjernestatus. De begynner sin tilnærming mot ham, men det de ikke vet er at han har helt andre planer. Spillet er i gang. Et glitrende historisk drama med troverdige og atmosfærefylte beskrivelser av førkrigstidens Paris; menneskene, romantikken, bistroene og gatene...

Forlag Bastion

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Paris

MØTEPUNKT PARISAV ALAN FURST: Miljøbeskrivelser som er så innfløkte at jeg som leser mister grepet på historien. Det finnes en overflod av bøker som har forfattere bak seg som bestemt går hardt ut for å beskrive personer og miljøer ned til minste detalj. Men til hvilken nytte? Det gir noen ekstra sidetall, til gjengjeld står leseren igjen med en litterær opplevelse satt i skyggen av en forfatter som på død og liv vil vise frem sine litterære ferdigheter. Ikke alle finner dem tiltalende.

• "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "Inn i labyrinten" av Sigge Eklund
  • "Terbovens liste - thriller" av Eirik Wekre
  • "Lustrum" av Robert Harris
  • "Den sorte greven - Napoleons rival og den virkelige greven av Monte Cristo" av Tom Reiss
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Fuglefangerne - kriminalroman" av Eirik Wekre
  • "Tschick - adjø, Berlin!" av Wolfgang Herrndorf