Blant slaver og sjørøvere

en bergensskippers forunderlige skjebne

Spartacus 2014 Innbundet

Bergenshus festning, høsten 1752: I en liten celle sitter den 29 år gamle skipperen Jacob Andersen Dischingthun, dømt til døden for brudd på en fraktavtale etter et sjørøveroverfall i Middelhavet.
Han har under fangenskapet mistet både kone og to barn i sykdom og livet ser ut til å være over for den en gang så løfterike mannen. Tjue år senere er han en rik og anerkjent mann på den dansknorske koloniøya St. Croix i Karibia. Han er overlos og havnemester på øya. I tillegg driver han sitt eget verft i byen Christiansted, hvor han lever i en staselig bolig med sin nye familie.

Da sjøfartshistorikeren Tore L. Nilsen begynte å nøste i trådene etter skipper Jacob, tegnet det seg raskt et bilde av en norsk Lord Jim, en mann som maktet å reise seg etter et dypt personlig fall. I tillegg til å skildre et eventyrlig liv, gir denne boka et sjeldent møte med sjøfart og slavehandel på 1700-tallet og med livet i den dansknorske kolonien.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Norge Karibia

Omtalt person Jacob Andersen Dischingthun

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

• "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Straffen" av Ragnar Kvam
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "Verre enn sitt rykte - vikingene slik ofrene så dem" av Yngvar Ustvedt
  • "1812 - Napoleons russiske tragedie" av Adam Zamoyski