Mannen fra middelalderen

historikeren og morderen Tormod Torfæus

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

En utrolig beretning om jakten på historien vår. I samme stil som i Den svarte vikingen, gir Bergsveinn Birgisson oss denne gang et besettende tidsbilde fra 1600-tallet. En ung islending sendes til Island for å samle inn alt han kommer over av gamle sagaer og overleveringer og ta det med tilbake til kongen i København. Dette er starten på en uvanlig spennende historie om begjær og trolldom, mord og forlis. Men det er også historien om hvordan det meste av det vi vet om vikingtiden overlevde på grunn av tilfeldigheter.
«... dette er en bok til å bli klokere av ... jeg håper denne boka blir lest av alle som kritisk gransker fortida» Carline Tromp, Klassekampen
«... ein knakande god forteljar og formidlar ... ein personleg litterær sjanger som kombinerer historiske hendingar og historiske fakta med individuell tolking og meddikting.» Gunnstein Akselberg, Hordaland
«... en spennende fortelling om og et portrett av en svært spesiell mann ... Som i en kriminalroman skildrer Birgisson hvordan Torfæus gjennom kløkt og viktige bekjentskaper ble benådet i en drapssak der bøddelen var mer enn klar til å iverksette straffen. Og forfatteren tråkker i fotsporene til sin hovedperson ... Historien blir levende. Vi er med hele tida ... Med sin skarpe penn og analytiske og populariserende evner bør han nå et publikum som er langt større enn de spesielt historieinteresserte.» [Terningkast 5] Jan-Erik Smilden, Dagbladet
«Resultatet er lysande, boka er både lærdomsrik og skriven med eit driv som mang ein underhaldningsforfattarar kan misunna Bergsveinn Birgisson.»
«Kan en sakprosabiografi om en ukjent historiker fra 1600-tallet også være en pageturner? Svaret er ja ... får oss til å oppleve det som om vi oppdager historien sammen ... Mannen fra middelalderen er ikke bare en biografi over en ualminnelig begavet mann og et spennende tidsbilde fra en brytningstid. Det er også en fortelling som får meg til å føle meg opplyst og oppløftet.» [Terningkast 5] Maria Årolilja Årø, Adresseavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241918278

EAN 9788241918278

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Norge Danmark Island

Omtalt person Tormod Torfæus

Tormod Torfæus ble født på Island i 1636. Familien hadde midler til å sende både han og storebroren på skole, og godt var det, for Tormod hadde et lyst hode. Med god hjelp av biskop Brynjólfur Sveinsson, får han papirer og kan reise til København for å studere. Han havner etterhvert ved hoffet til kong Fredrik 3. Han er en belest mann, og han beordrer Tormod tilbake til Island for å hente flere bøker, som skal oversettes til dansk. Den islandske biskopen vil at bøkene skal være til glede for hele befolkningen, og Tormod får med seg både yngre og eldre Edda, og Flatøybok til Danmark. Kongen er også meget interessert i de gamle historiene til kongeriket Danmark-Norge, som også Island er en del av. Tormod blir i løpet av livet også en morder, og ventetiden på benådning fra kongen, blir lang. Mens han venter, skriver han den første sammenhengende norgeshistorien.
Utrolig interessant og lærerik bok om både livet på 1600-tallet, men også om en mann jeg visste null og niks om. Biskop Sveinsson, og Torfæus har faktisk æren for at vi vet så mye om b.l.a. vikingtiden.
Litt mye kjedelig fakta mot slutten, men vel verdt å få med seg.

Vitenskap var noe annet den gangen, og på mange måter det stikk motsatte av hva den er blitt nå, siden den var underkastet religion og dogmatikk. Dersom datidens vitenskap for eksempel skulle forklare pesten, ville ingen hevde at den skyldtes bakteriesmitte i en blind natur. Noe slikt ville ikke engang en professor i medisin påstå. Himmelen spilte en sentral rolle i ethvert anliggende. Pesten var et svar fra Gud på hvordan menneskene oppførte seg på jorden - naturkatastrofer og andre dystre hendelser var en beskjed fra skaperen.

Et godt eksempel på den rådende oppfatning av at Herren hadde en finger med i alt, er en advarsel universitetets fremste professorer sendte til studentene ved et pestutbrudd i 1626. De advarte dem mot "usømmelig klædedrakt", for det kunne vekke guds vrede. Pest, brann og andre himmelske og jordiske tegn varsler ondt, het det, og studentene ble derfor oppfordret til ydmykhet i måten de kledde seg på, og til å slutte med hårpynt, broderte korder og belter og spisse sko med bjeller.

• "Landet mot nord - 1000 år" av Mona Renate Ringvej
  • "Valkyrjesong - vikingtida i spenn frå Bysants til Island" av Solveig Aareskjold
  • "Jakten på Olav Tryggvason" av Øystein Morten
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Istider" av Fred Vargas
  • "Klingsor" av Torgny Lindgren
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Ragnarok - gudenes død" av A.S. Byatt
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs