Valkyrjesong

vikingtida i spenn frå Bysants til Island

essay

Samlaget 2012 Innbundet

Boka er ei kulturhistorisk reise som startar i Konstantinopel. Her reflekterar forfattaren blant anna over korleis mytologien avspeglar livet til verkelege kvinner og menn. Reisa endar på Island.

Forlag Samlaget

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Tyrkia Norden

Artig og lettlest innføring i sagaenes og vikingtidens verden, sett fra kvinners ståsted, og det har det ikke vært for mye av! :-)

Aareskjold burde likevel vært mer nøye med kildene. På s. 120 er hun opptatt av at Sven Aggesen på 1100-tallet beskriver dronning Thyra som opphavet til forsvarsverkene Dannevirke mellom Danmark og Tyskland.

Men utgravninger viser at Dannevirke ble påbegynt 300 år før Thyra - mens påbyggene er fra hennes sønn Harald Blåtanns tid og senere. http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/thyra-danebod-ca-935/

Det er uttrykk for Sven Aggesens personlige interesse for relasjonen til Tyskland når han tolker dronning Thyras tilnavn «tanmarkar but» (Danmarks pryd) som et tegn på at det var hun som fikk reist Dannevirke. http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Historie/Historieskriver/Sven_Aggesen Det har ingenting med virkeligheten å gjøre, og da bør det ikke stå slik i en faktabok!

Sagaen er kjend for menn som føler kvarandre på tennene mens dei trakkar kvanandre på tærne. Derfor er det lett å oversjå at dei oftast kom lengst med å stryka kvarandre med håra.

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

• "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Christian Frederiks tapte rike" av Mona Ringvej
  • "Magnus Berrføtt" av Randi Helene Førsund
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Egil Skallagrimsson - en fortelling om makt og motstand" av Halvor Tjønn
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Frå Asker til Eden - historia om Askerkretsen 1897-1924" av Alfred Fidjestøl
  • "Sagaspor - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Frans-Arne Stylegar
  • "Drømmer fra Texaco - roman" av Cathrine Evelid
  • "Flatøybok - bind 1" av Torgrim Titlestad