Bak lukkede dører

en bok om voldtekt

av (forfatter) og Anja Emilie Kruse (forfatter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

I Bak lukkede dører - en bok om voldtekt tar forfatterne Anja Emilie Kruse og Anne Bitsch et oppgjør med mytene om voldtekt. Gjennom intervjuer med mannlige og kvinnelige voldtektsofre får leseren innblikk i en type seksuelle overgrep som ofte forties i den offentlige debatten i Norge: De som skjer bak lukkede dører, mellom ofre og overgripere som kjenner hverandre. Disse historiene utfordrer ideen om at "ekte" voldtekter bare begås av utilregnelige voldtektsmenn som kaster seg over forsvarsløse, uskyldige kvinner i en park om natta. Omfanget av de vanligste voldtektene er et stort samfunnsproblem, og forfatterne spør: Hvem er det som voldtar? Kanskje han, eller hun, ikke er så forskjellig fra oss andre som man skulle tro.

Leseren tas også med på tilskuerbenken bak rettens lukkede dører, og blir presentert for et dystert bilde av en rettsstat som skiller mellom såkalte verdige og uverdige ofre.

Forfatterne knuser myten om likestillingslandet der kvinner og menn har full seksuell frihet, og tar til orde for en ny voldtektspolitikk som er basert på gjensidig nytelse og sex uten skam.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202365813

EAN 9788202365813

Dette er en viktig bok som jeg synes alle skal lese. Den tar for seg de som har blitt utsatt for vold og de som har utført volden. Hvordan slike saker går i rettens gang, og hvordan det går for de som ikke havner i retten.
Men Anne Bitsch, og hennes medforfatter, skriver også om det vakre i livet, som jeg mener vi ikke må ta forgitt.
Kan være litt tung med mye statistikk og viktig lærdom, men til syvende og sist en god bok!

Når man utsettes for overgrep,får ofte tvilen,skammen,skyldfølelsen og usikkerheten ta overhånd. For mange fører det til at man ikke forteller til noen hva som har skjedd. Da låses hendelsen ned i en skuff,arkiveres under "ting JEG ikke skulle gjort", på tross av at det er overgriperen som har gjort noe han ikke skulle.

Det blir bestandig dratt opp. " hvorfor venta du så lenge med å anmelde? Hvorfor dro du ikke din vei når han banka deg sønder og sammen? Hvorfor fløy du ikke på politistasjonen hvis du mente du var blitt voldtatt? Det er en utfordring å forklare det rasjonelle i noe folk som ikke har vært i en sånn situasjon opplever som irrasjonelt.

Fortielse, bagatellisering og ufarliggjøring av voldtekt er en alvorlig sak. Det er både et uttrykk for mangel på likestilling og et hinder for å oppnå den.

Det foregår ting bak rettssalenes lukkede dører som den norske offentligheten stort sett er uvitende om. Ofrene får endevendt sine alkohol og sexvaner og utsettes for konservativ og kvinnefiendtlig moralisering.

Førsteinntrykkenes veier er uransakelige.

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

• "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Fearless - mental styrketrening gjør deg modig" av Anja Hammerseng-Edin
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Bakmålsordboka - 1000 ord og uttrykk du ikke ante du trengte" av Kjetil Rolness
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "Fjordman - portrett av en antiislamist" av Simen Sætre
  • "Suaads reise - en dokumentar om kjønnslemlestelse" av Tormod Strand