Bak lukkede dører

en bok om voldtekt

av (forfatter) og Anja Emilie Kruse (medforfatter).

Cappelen Damm 2012 E-bok

ISBN13 9788202398460

EAN 9788202398460

Dette er en viktig bok som jeg synes alle skal lese. Den tar for seg de som har blitt utsatt for vold og de som har utført volden. Hvordan slike saker går i rettens gang, og hvordan det går for de som ikke havner i retten.
Men Anne Bitsch, og hennes medforfatter, skriver også om det vakre i livet, som jeg mener vi ikke må ta forgitt.
Kan være litt tung med mye statistikk og viktig lærdom, men til syvende og sist en god bok!

Det blir bestandig dratt opp. " hvorfor venta du så lenge med å anmelde? Hvorfor dro du ikke din vei når han banka deg sønder og sammen? Hvorfor fløy du ikke på politistasjonen hvis du mente du var blitt voldtatt? Det er en utfordring å forklare det rasjonelle i noe folk som ikke har vært i en sånn situasjon opplever som irrasjonelt.

Når man utsettes for overgrep,får ofte tvilen,skammen,skyldfølelsen og usikkerheten ta overhånd. For mange fører det til at man ikke forteller til noen hva som har skjedd. Da låses hendelsen ned i en skuff,arkiveres under "ting JEG ikke skulle gjort", på tross av at det er overgriperen som har gjort noe han ikke skulle.

Etter vår vurdering håndterer ikke det norske rettssystemet godt nok de voldtektene som det forekommer flest av - de som foregår bak lukkede dører, der offeret og overgriperen kjenner hverandre. Det er ikke ofrene, men systemet, som har et troverdighetsproblem.

Fortielse, bagatellisering og ufarliggjøring av voldtekt er en alvorlig sak. Det er både et uttrykk for mangel på likestilling og et hinder for å oppnå den.

Førsteinntrykkenes veier er uransakelige.

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

• "Therese - når et barn forsvinner" av Grete Tallaksrud
  • "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Alice - en reise tilbake til livet" av Alice Sebold
  • "Noen kommer til å bli drept - når barn ikke får hjelp i tide" av Jon Gangdal
  • "Klarsynt - åndelig hjelp i uløste kriminalsaker" av Per Asle Rustad
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "New York-forviklinger" av Emma Chase
  • "Oppdrift - om sorg og vekst" av Ada Sofie Austegard
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Savnet i Baneheia - drapene som rystet Norge" av Hilde Moi