Noen kommer til å bli drept

når barn ikke får hjelp i tide

Prego Mobile 2017 Innbundet

Dette er historien om Søgne-saken, der en 14 år gammel gutt drepte sin jevngamle venninne Alma Gabriela Knutsen - med fullt overlegg. Drapet skjedde den 27. august 2015, og har etterlatt flere spørsmål enn svar. En av årsakene er at gjerningspersonen var mindreårig, og at saken derfor aldri er blitt opplyst gjennom en straffesak.

Forfatter Jon Gangdal forsøker i denne boken å finne ut hvordan dette kunne skje. Han skildrer barnas oppvekst. Hva kan ha gjort den ene til offer og den andre til gjerningsperson? Eller ble de begge ofre for en av de mange norske kommuner som ikke greier å organisere tjenestene for barn og unge slik at de får den hjelpen de trenger i tide? Det hjalp ikke at flere foreldre som fulgte utviklingen på nært hold sa: - Noen kommer til å bli drept.

Denne boken viser hvor svakt barns rettigheter står i Norge. I stedet for å samarbeide om det barna faktisk trenger, sitter barnevern, helsevesen og utdanningsapparat på hver sin tue av makt - inngjerdet av misforstått taushetsplikt, som ingen greier å gjøre noe med. Kan det være fordi man tror at barna har hele livet foran seg?

Forlag Prego Mobile

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Søgne

Omtalt person Alma Gabriela Knutsen

• "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Den mørke hemmeligheten i Tysfjord" av Anne-Britt Harsem
  • "Shirog - jenta jeg en gang var" av Isabel Raad
  • "Jakten på en overgriper - Annetts historie" av Therese Ridar
  • "Monika-saken - min historie - fra drapsetterforsker til varsler" av Robin Schaefer
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "Hvem drepte Birgitte Tengs? - en kriminaldokumentar" av Bjørn Olav Jahr
  • "Går du nå, er du ikke lenger min datter" av Anne Bitsch