Oppdrift

om sorg og vekst

av (forfatter) og Stian Tobiassen (forfatter).

Aschehoug 2014 Innbundet

Ada Sofie Austegard opplevde i mai 2000 det alle foreldre frykter, men som bare de færreste kan forestille seg. Datteren Stine Sofie Sørstrønen ble brutalt voldtatt og drept etter en badetur i Baneheia i Kristiansand. Hendelsen rystet hele nasjonen. I denne boken blir vi kjent med en av de mest markante forkjemperne for barns rettssikkerhet, lederen av Stine Sofies Stiftelse, og ikke minst mammaen til Stine Sofie. Med seg har Ada Sofie fått psykolog og mangeårig venn, Stian Tobiassen. Sammen tar de leserne gjennom temaer som spenner fra sorg og lengsel til endring, pågangsmot og vekst. For er det én ting som er sikkert for Ada Sofie, så er det at det nytter, selv når det ser som mørkest ut.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203294044

EAN 9788203294044

For uansett hvilken last du bærer med deg i livet, er den innsatsen du selv legger ned i egen mestring, det som bringer deg gjennom dine lidelser. Meningen kommer ikke bare av seg selv.

Når et barn, like etter at et dødsbudskap er formidlet, spør om det kan få gå ut og leke, kan det vel så gjerne være et utrykk for at det trenger å ta inn det som har skjedd litt etter litt, som at de ikke forstår omfanget av hendelsen.

Negativ tenkning er en del av det å være et tenkende menneske, og målet er derfor først og fremst å reflektere rundt hva det innebærer å tenke slik en gjør. Det viktigste er altså ikke utelukkende å tenke positivt kun for positivitetens skyld, men snarere å forstå grunnen til at vi tenker negativt.

Uansett hva som skjer i livet og uansett hvor godt man takler det, vil det alltid være en del av vår egen historie vi aldri kan legge bak oss.

Selv om jeg ennå ikke har kommet til en konklusjon på hva meningen med livet er, kan jeg i alle fall med sikkerhet slå fast en ting: Livet kan bli meningsfullt for oss igjen, selv for oss som har opplevd det mest meningsløse et menneske kan oppleve. Vi må bare bestemme oss for det.

• "Helsesviket - brev fra helsetjenesten" av Lise Askvik
  • "Asylet - Gaustad sykehus 150 år" av Thorvald Steen
  • "Elias og Benjamin - en fortelling om å være far i møte med det utenkelige" av Lars Petter Kjær
  • "Jeg vet at man kan bli helt glad igjen - min historie" av Eli Rygg
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen