Trankebar

nordmenn i de gamle tropekolonier

Cappelen 2001 Innbundet

I historiebøkene står det lite om at en rekke nordmenn deltok i det store spillet om koloniene i tropene. Men sammen med danskene førte vi kriger i oversjøiske land både i øst og i vest. Vi grunnla kolonier og faste bosetninger i flere verdensdeler. En av dem ble kalt Trankebar og lå sørspissen av India. Forfatteren har gravd i kilder og forteller om sjøreiser, om livet ved de indiske koloniene og om de norske lederne, som er for det meste ukjente personer. Med litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202204754

EAN 9788202204754

Omtalt tid 1700-tallet 1600-tallet

Omtalt sted India

• "I hemmelig tjeneste - kompani Linge sett med britiske øyne" av Arnfinn Moland
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Norges konger - fra sagatid til samtid" av Vera Henriksen
  • "Sluttspill i Rinnans bandekloster : Gestapo i Trondheim på jakt etter mennene bak XU-senderne Aries og Leporis under krigens siste dager ; Operasjon Weserubung : Vidkun Quisling og forspillet til 9. april 1940" av Asbjørn Øksendal
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose
  • "De så at det skjedde - øyenvitne-skildringer av store begivenheter i verdenshistorien" av Yngvar Ustvedt
  • "Spartacus og slaveopprøret" av Barry Strauss
  • "Magnus Berrføtt" av Randi Helene Førsund