Eirik Raude

Vigmostad Bjørke 2022 Innbundet

Spektakulær ny bok i serien der historiker Øystein Morten jakter på vikingtidens helter. Denne boken følger Eirik Raude i Norge, på Island og Grønland. Eirik Raude emigrerte fra Norge til Island rundt år 970. Senere oppdaget han verdens største øy og kalte den Grønland. Etter å ha utforsket vestkysten av øya i tre år fikk han med seg omtrent 300 mennesker dit, og de etablerte en norrøn nybyggerkoloni. Noen år senere oppdaget sønnen hans Vinland. Øystein Morten tar deg med på en rekke oppdagelsesferder for 1000 år siden, i et helt annet klima, og til den eventyrlige bosetningen både av Island og Grønland. Boken skrives som en jakt etter tapte kart og kilder - og ikke minst på forklaringen om hvorfor både eskimoene og de norrøne etter hvert forsvant.

Sagaen om Eirik Raude er kort. Den forteller at han flykter fra Norge til Island etter et drap, gifter seg inn i en høvdingfamilie, innleder en liten krig, utforsker et gedigent land mot vest og kaller det Grønland. Så grunnlegger han et nybyggersamfunn på Grønland før landet kristnes mot hans vilje og sønnene utforsker Amerika. På et kvarter har du oversikt over alt vi vet om Eirik Raude. Eller kanskje ikke. For bak sagaenes fortettede formuleringer skjuler det seg et hav av hendelser og sammenhenger som ennå ikke er oppdaget. I denne boken undersøker Øystein Morten hva Eirik Raude egentlig var ute etter på Grønland, og hva som var bakgrunnen for reisene videre vestover til Vinland. Bli med på en oppdagelsesferd til norrøne bosetninger i polare strøk!
«Oppsiktsvekkende ... man formelig ser for seg hvordan Eirik Raude opplevde Grønland på 980-tallet ... både ei lærerik og underholdende bok.» [Terningkast 5] Jan-Erik Smilden, Dagbladet
«... den glitrande sakprosaboka Eirik Raude ... følgjer sagaforteljingane om Raude og sonen på ein nyskapande og opplysande måte.»Emil André Erstad, Vårt Land
«I boken blander Morten reportasje og historisk undersøkelse, for å belyse hva som ligger bak de snevre historiske kildene. Resultatet er medrivende.»Varg Lukas Folkman, Dagens Næringsliv
«Avlys alle avtaler, grabb leselampen og kok opp tre liter kaffe: Øystein Mortens nye bok fra sagatiden er her! ... Hvis Indiana Jones og Lars Monsen hadde vært brødre og hatt en tredje bror, ville det vært Øystein Morten ... en medrivende leseopplevelse for alle som har litt interesse for norsk middelalderhistorie.» Åsmund Ådnøy, solvberget.no

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788241952302

EAN 9788241952302

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge Island Grønland

Omtalt person Eirik Raude

For hver utgivelse flytter han grensene for hva en historiebok kan være, i prosjekter hvor han får lite gratis. Dette er noe av spenningen som Øystein Morten-leser: Kommer han seg opp denne motbakken også?

Morten har tidligere skrevet bøker om de norske kongene Olav Tryggvason, Olav Haraldsson og Sigurd Jorsalfare. I årets bok handler det om livet til Eirik Raude, en rogalending som flyktet til Island på slutten av 900-tallet, sannsynligvis på grunn av drap. På Island havnet Eirik Raude og hans følge igjen i trøbbel, og ble lyst fredløse. Løsningen ble å reise enda videre vestover, der det skulle ligge et stort land.

Eirik Raude var en av norsk histories beste spinn-doktorer, for navnet han ga dette nye landet i vest bruker vi fortsatt: Grønland. Landet som bugner av grøde, korn som svaier i kveldssola, bli med vestover, folkens! (Å lokke med Grønlands gedigne innlandsis ville neppe fått like mange til å hive seg i skipene og legge ut fra Island.)

Øystein Morten er sannsynligvis Norges mest sanselige historiker. Skriftlige kilder er vel og bra, men Morten vet at han må dra til stedene han har lest om for å forstå dem fullt ut.

Han må kjenne dem på kroppen, og kombinere sanseinntrykkene med sin egen forestillingsevne samtidig som han vurderer alt opp mot de skriftlige kildene og i hvor stor grad han kan stole på dem. Hvis Indiana Jones og Lars Monsen hadde vært brødre og hatt en tredje bror, ville det vært Øystein Morten.

I denne boka slåss han mot snø og vind på Island og i Grønlandsfjordene, og selvsagt slåss han mot koronaen. Når verden stenger ned, går planer i vasken. Heldigvis får forfatteren litt uventede penger inn på konto, og kjøper avansert virtual reality-utstyr som han kobler opp til all verdens databaser, og «flyr» fra Island til Grønland for å prøve å forstå sagaenes beretning om Eirik Raude.

Virtual reality i historieforskning? Ja, hvorfor ikke? Alle slags metoder kommer til nytte i Øystein Mortens hender, for vi er ikke bortskjemt med særlig mange historiske skriftlige kilder fra Norge i middelalderen.

Første del av boka om Eirik Raude er den mest imponerende: Øystein Morten går gjennom setning for setning i den tynne sagateksten om Eirik Raude, og bruker hele verktøykassen sin for å forstå dem.

Øystein Mortens bøker handler både om hovedpersonene han undersøker, og om Mortens strev for å hente sikker kunnskap om en verden som for lengst er borte. Totalsummen blir en medrivende leseopplevelse for alle som har litt interesse for norsk middelalderhistorie.

Til overfarten til Island måtte de bruke en stor knarr, av typen som var rundt 20 meter lang og 6 meter bred, beregnet til last og transport av folk og fe i vikingtiden. Skipene emigrantene reiste til Island med, krevde rundt 25000 arbeidstimer i byggeprosessen. Skipsseilet hadde ull fra flere tusen sauer, og omtrent 300 timer med veving lå bak det ferdige produktet. Båtene hadde materiale fra rundt 100 store eiketrær, 3 tonn med jernmalm trengtes til de 500 kiloene med nagler, og de måtte skaffe over 1000 meter med rep, helst fra sel- eller hvalrosskinn fraktet fra Sibir. De måtte ha 18 kubikk med fururøtter til tjæren skipet skulle behandles med og så videre.

Det var en slik "millionærfarkost" Eirik og faren Torvald gjorde klar til avreisen til Island. Bare de aller mektigste i samfunnet hadde råd til et slikt skip.

Nå er det bare en uke igjen av 2023, så nå er det på tide å føre over bøker til 2024 års liste.

1. Locked-room mystery
  8. Features the ocean - LEST
  9. A character-driven novel
  10. Told in non-chronological order - LEST
  11. Title starting with the letter “K” - LEST
  12. Title starting with the letter “L”
  13. An academic thriller
  45. Chapter headings have dates - LEST
  46. Featuring Indigenous culture
  47. Self-insert by an author
  48. The word “secret” in the title
  49. Set in a city starting with the letter “M”
  50. A musical instrument on the cover
  51. Related to the word “Wild”
  52. Published in 2024

• "Haugianerne - 1" av Trygve Riiser Gundersen
  • "Harald Hardråde" av Halvor Tjønn
  • "Jakten på Olav Tryggvason" av Øystein Morten
  • "Svaret - Haakon & Maud VI" av Tor Bomann-Larsen
  • "Mannen fra middelalderen - historikeren og morderen Tormod Torfæus" av Bergsveinn Birgisson
  • "Vikinger i krig" av Kim Hjardar