Magnus den gode

Saga bok og Spartacus 2011 Innbundet

Boka handler om livet til Magnus den gode. Magnus var Olav den helliges sønn og blei henta hjem fra Russland for å bli konge i Norge. Boka skildrer hvordan sannheten om farens død sakte går opp for Magnus, hvordan han som voksen erobrer Danmark og livet hans fram til hans død i 1047.

Som guttunge ble Magnus hentet fra Russland og gjort til konge i Norge. Han var Olav den helliges eneste sønn. Men hvem var de mennene han hadde rundt seg? Og hvem var det egentlig som hadde drept hans far? Langsomt går sannheten opp for Magnus. Og når han blir voksen, bryter helvete løs. Men akkurat idet borgerkrigen synes uunngåelig, stoppes han av sterke ord fra en skald. Så tar historien en ny vending. Den unge kongen erobrer Danmark, og en omstridt avtale gjør ham til den største arvingen Norden noensinne har hatt. Magnus skal bli konge over England. Øystein Morten skildrer kongedømmet, krigen og volden på en fascinerende livaktig måte. Slik har ingen tidligere fremstilt en norsk middelalderkonge.

Forlag Saga bok Spartacus

Serie Sagakongene

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt person Magnus I den gode

Spennende om Olav den helliges sønn, som levde et kort, men innholdsrikt liv. Boken viser hvor usikker og omskiftelig vikingenes verden var. Livet var en sammenhengende kamp for å overleve, personlige bånd betydde alt og volden var utbredt. Allianser og maktposisjoner var hele tiden i spill, og de som havnet på feil side ble ryddet av veien av de nye herskerne. (Hele omtalen på Sølvbergets nettsider.)

Som ansatt på bibliotek skriver jeg som regel en omtale av bøkene jeg leser. Her er titlene fra 2014.

Vikinger og sånt.

• "Magnus Berrføtt" av Randi Helene Førsund
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien
  • "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad
  • "Dronningen vi ikke fikk - en biografi om kronprinsesse Märtha og kong Olav" av Trond Norén Isaksen
  • "Håkon den gode" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "Olav den hellige" av Torgrim Titlestad
  • "Håkon Jarl" av Frans-Arne Stylegar
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn
  • "Harald Hardråde" av Halvor Tjønn
  • "Egil Skallagrimsson - en fortelling om makt og motstand" av Halvor Tjønn
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien