Harald Hardråde

Saga bok og Spartacus 2010 Innbundet

Som 15-åring kjempet Harald Hardråde på Stiklestad i 1030, ved Olav den helliges side. Da han kom tilbake til Norge i 1046 etter mange år i utlandet, hadde han skipet fullt av rikdommer. Han hadde giftet seg med den russiske fyrsten Jaroslavs datter, han hadde kjempet og erobret i Hellas og på Sicilia som leder for væringgarden i Konstantinopel, han hadde plyndret gull i Afrika og reist på pilgrimsferd til Jerusalem. Tilbake i Norge ble han konge, og ble med god grunn kalt Hardråde.

Han kriget og erobret i Hellas, på Sicilia, plyndret gull i Afrika og reiste på pilgrimsferd til Jerusalem. Bare 15 år gammel kjempet Harald Hardråde ved Olav den helliges side på Stiklestad i 1030. ??Da han etter mange år i utlandet kom tilbake til Norge i 1046 var han gift med datter av Russlands fyrst Jaroslav. Med store rikdommer i skipslasten ble han Norges konge. De kalte ham Hardråde - med god grunn: Han prøvde å fjerne all truende opposisjon med brutale maktmidler, og lyktes. Han forsøkte både å erobre Danmark og England, men i det berømte slaget ved Stamford bridge i 1066 ble han drept.??Journalist og historiker Halvor Tjønn som har mangeårig bakgrunn fra Russland, har skrevet boken. Boken inngår i en ny serie om de norske kongene fra Harald Hårfagre til Sigurd Jorsalfare, i samarbeid mellom Saga Bok Forlag og Spartacus forlag.

Forlag Saga bok Spartacus

Serie Sagakongene

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt person Harald III Hardråde

Norges fremtidige konge var den som blindet selve keiseren av Konstantinopel, etterfølgeren etter verdensherskere som Julius Cæsar og Augustus.

Som ansatt på bibliotek skriver jeg som regel en omtale av bøkene jeg leser. Her er titlene fra 2014.

Vikinger og sånt.

• "Da Oslo holdt pusten - 25 dramatiske hendelser i hovedstadens historie" av Nils Petter Thuesen
  • "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn