Kartet og terrenget

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Jed Martin er en suksessrik fotograf og maler. Hans store gjennombrudd får han med utstillingen "Kartet er mer interessant enn terrenget". Men etter at kjæresten forsvinner ut av livet hans, forholder han seg bare til sin gallerist, faren og Michel Houellebecq.

Jed Martin oppdages først som fotograf, men blir etter hvert kjent som en av verdens mest suksessrike malere, både kunstnerisk og kommersielt. Martin tar mengdevis av bilder av skruer, muttere og andre elementære jernvarekomponenter, dernest av Michelin-kart. Det definitive gjennombruddet får han med disse kartfotografiene i utstillingen «Kartet er mer interessant enn terrenget». Verden er i stadig større grad fremstilt, det autentiske og naturlige nærmer seg hverandre.

Jed Martins kjæreste, den vakre russiske kvinnen Olga, jobber i Michelin. Sammen reiser de til luksushoteller og slott på den franske landsbygda, typiske steder for et Europa som har mistet sin betydning i produksjonen, men som tilfredsstiller turistenes forventninger om en særegen kulturell og historisk egenart. Etter at Olga får en stilling i Russland, forsvinner hun mer eller mindre ut av livet til Jed Martin, som fra nå av knapt forholder seg til andre mennesker enn sin gallerist Franz, og to andre personer: Den ene er den aldrende og etter hvert døende faren, en arkitekt som valgte å gi slipp på sine utopiske ideer og i stedet ble leder av et entreprenørfirma spesialisert på leilighetskomplekser på badesteder. Den andre er Michel Houellebecq.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202348960

EAN 9788202348960

Omtalt sted Frankrike

For en pageturner! Dette var mitt første møte med Houllebecq, og nå er jeg sulten på mer.

Houellebecq er en fascinerende forfatter med en fandenivoldsk direktehet, stor kunnskap og gode observasjoner. Så også i denne romanen.

Hovedpersonen er profesjonelt vellykket, men privat stakkarslig trist. Jed er benådet kunstner som nyskaper seg selv som kunstner gang på gang og treffer en kommersiell åre. Det ligger til rette for litt personlig lykke og veltilpassethet også, men han velger det vekk. De få personene Jed har kontakt med er alle sosiale utskudd, med profesjonell suksess. Som blant annet Michel Houllebecq.

Romanen er et kunstnerportrett, en nidportrett av det franske kultur- og forretningslivet og til tider også en politiroman.

Det er rom både for latter og refleksjon.

Et menneskeliv er som oftest ikke rare greiene, det kan oppsummeres i et ganske begrenset antall hendelser [...]

Dessuten hadde han vondt, han orket ikke mer, smertene var for sterke. "Gir de deg ikke morfin?" spurte Jed overrasket. Å jo, visst ga de ham morfin, så mye han ville, faktisk, de foretrakk at beboerne holdt seg i ro, men var vel det et liv, å være konstant i morfinens vold? Jo, det synes faktisk Jed, egentlig kunne man knapt ønske seg noe bedre liv, uten bekymringer, uten ansvar, uten begjær og også uten frykt, ikke så ulikt plantenes liv, der alt man gjorde, var å nyte solas og brisens moderate kjærtegn.

[...] alle teorier om frihet, fra Gide til Sartre, er bare moralforakt uttrykt av ansvarsløse ungkarer.

Seksualiteten er noe veldig skjørt, det er så vanskelig å komme inn i den, og så lett å komme ut.

I Paris er luften liksom stinn av informasjon enten man vil eller ikke, man ser overskriftene i aviskioskene og hører hva folk snakker om i køene på supermarkedene. Da han dro til farmorens begravelse i Creuse, hadde han merket at informasjonstettheten i atmosfæren minket merkbart jo lenger vekk han kom fra hovedstaden, og for øvrig at stort sett alt menneskelig mistet sin betydning; litt etter litt forsvant alt, bortsett fra plantene.

Min liste over de ti viktigste romaner i Frankrikes litteratur

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Som ansatt på bibliotek skriver jeg som regel en omtale av bøkene jeg leser. Her er titlene fra 2014.

Gode innganger til fransk litteratur, ifølge Sølvbergets Yngve B. Anda og NRKs Jostein Gjertsen. (Podcast fra Sølvberget)

De beste bøkene om, av eller med franskmenn.

• "Lanzarote" av Michel Houellebecq
  • "Utvidelse av kampsonen - roman" av Michel Houellebecq