Kartet og terrenget

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Jed Martin er en suksessrik fotograf og maler. Hans store gjennombrudd får han med utstillingen "Kartet er mer interessant enn terrenget". Men etter at kjæresten forsvinner ut av livet hans, forholder han seg bare til sin gallerist, faren og Michel Houellebecq.

ISBN13 9788202348960

EAN 9788202348960

Omtalt sted Paris

For en pageturner! Dette var mitt første møte med Houllebecq, og nå er jeg sulten på mer.

Houellebecq er en fascinerende forfatter med en fandenivoldsk direktehet, stor kunnskap og gode observasjoner. Så også i denne romanen.

Hovedpersonen er profesjonelt vellykket, men privat stakkarslig trist. Jed er benådet kunstner som nyskaper seg selv som kunstner gang på gang og treffer en kommersiell åre. Det ligger til rette for litt personlig lykke og veltilpassethet også, men han velger det vekk. De få personene Jed har kontakt med er alle sosiale utskudd, med profesjonell suksess. Som blant annet Michel Houllebecq.

Romanen er et kunstnerportrett, en nidportrett av det franske kultur- og forretningslivet og til tider også en politiroman.

Det er rom både for latter og refleksjon.

Denne vittige romanen retter et sardonisk blikk på dagens verden av kunst og litteratur. Flere virkelige personer dukker opp i boken, inkludert forfatteren selv, som blir brutalt myrdet midtveis. Til tross for finanskrisen kan livet være fantastisk på en materiell måte, men ensomhet og død er uunngåelig. Vel verdt å lese. (Lest 2014).

Som tidligere er dette en bok av Michel jeg ikke forstår. For meg ble den intetsigende. Fremdeles er forfatteren depressiv i sitt forfatterskap, men den blir verken spennende eller reflekterende. Nesten som jeg må lese den en gang til for å fatte hva forfatteren egentlig ønsker å formidle.

Et menneskeliv er som oftest ikke rare greiene, det kan oppsummeres i et ganske begrenset antall hendelser [...]

[...] alle teorier om frihet, fra Gide til Sartre, er bare moralforakt uttrykt av ansvarsløse ungkarer.

Dessuten hadde han vondt, han orket ikke mer, smertene var for sterke. "Gir de deg ikke morfin?" spurte Jed overrasket. Å jo, visst ga de ham morfin, så mye han ville, faktisk, de foretrakk at beboerne holdt seg i ro, men var vel det et liv, å være konstant i morfinens vold? Jo, det synes faktisk Jed, egentlig kunne man knapt ønske seg noe bedre liv, uten bekymringer, uten ansvar, uten begjær og også uten frykt, ikke så ulikt plantenes liv, der alt man gjorde, var å nyte solas og brisens moderate kjærtegn.

Seksualiteten er noe veldig skjørt, det er så vanskelig å komme inn i den, og så lett å komme ut.

"Klokka er ikke seks engang," sa Jed overrasket.
"Nei, det stemmer, jeg tror ikke det åpner før halv sju. Man spiser tidlig middag i dette landet, vet du, men det blir aldri tidlig nok for meg. Nå liker jeg meg best i slutten av desember, når det blir tidlig mørkt. Så kan jeg ta på meg pysjamas, ta sovemedisinen min og gå og legge meg med en flaske vin og en bok klokka fire om ettermiddagen. Det er sånn jeg har levd de siste årene. Sola står opp klokka ni; og så, når jeg har dusjet og drukket kaffe, er den nesten blitt tolv, så jeg må klare fire timer til med lys, dét får jeg stort sett til, uten altfor mange mén. (...)"

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Min liste over de ti viktigste romaner i Frankrikes litteratur

Som ansatt på bibliotek skriver jeg som regel en omtale av bøkene jeg leser. Her er titlene fra 2014.

Gode innganger til fransk litteratur, ifølge Sølvbergets Yngve B. Anda og NRKs Jostein Gjertsen. (Podcast fra Sølvberget)

De beste bøkene om, av eller med franskmenn.

• "Lanzarote" av Michel Houellebecq
  • "Muligheten av en øy" av Michel Houellebecq