Bli hvis du kan. Reis hvis du må

Aschehoug 2010 Innbundet

Tre unge barndomsvenner fra samme bygd, Tarjei, Trygve og Kristian, beslutter å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan. Ingen av de tre kommer tilbake. Romanen handler om å vokse opp i, være omgitt av og bryte opp fra en trygghet som ikke lenger kjennes trygg. Historien om bygda fortsetter i Alle vil hjem. Ingen vil tilbake.

En aktuell debutroman om forventninger, identitet, manndomsidealer og relasjoner mellom mennesker. Boken tar utgangspunkt i tre unge barndomsvenner og deres beslutning om å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan. Ingen av dem kommer tilbake. Hvorfor dro de egentlig? Hva med de som er igjen? Hvilke krefter påvirker våre veivalg - bli eller reise? Romanen handler om å vokse opp i, være omgitt av og bryte opp fra en trygghet som ikke lenger kjennes trygg. Rammen er lokalsamfunnet guttene kommer fra. Kapitlene gir stemme til to av guttene, og to av dem som står dem nær.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788203195914

EAN 9788203195914

Omtalt sted Norge Afghanistan

Språk Bokmål Nynorsk

Tildelt litteraturpris Ungdommens kritikerpris 2011 Tarjei Vesaas' debutantpris 2010

Fantastisk bok, som det virkelig var en stor fornøyelse å høre på. Fire forskjellige innlesere, på både bokmål og nynorsk, bidro til at dette ble en stor opplevelse!

Flatland klarer virkelig å skildre følelsene til alle impliserte på en så god måte, at en føler en er midt blant personene som beskrives.

Fortellermåten til Flatland er utrolig bra, og det griper meg veldig. Var veldig spent på denne boka som vi hadde i lesesirkelen på biblioteket, og dette overgikk alle forventingene. Er nå i gang med bok nr 2, og den virker minst like bra!

Flatland er så ung enda, så her er det store muligheter for at det kan komme mange gode litterære perler enda. Gleder meg!

Har lenge tenkt å lese denne, på grunn av den forlokkende tittelen. Men så ventet jeg helt til nå, for en tabbe! Dette er nemlig en perle av en bok! kjempeinteressant med fire stemmer innenfor samme ramme. Så utrolige gode beskrivelser av menneskene, særlig siden de er så pass forskjellige. Forferdelig å lese om konsekvensene av både store og små valg vi tar i livet. Veldig vart og godt beskrevet. Jeg begynner å lese den på nytt igjen nå, dagen etter at jeg avsluttet boka. Dette universet må jeg bare inn igjen på nytt, nå med en gang!

flott bok, godt skrevet. Er egentlig tom for ord, gjorde sterkt inntrykk

"Bli hvis du kan. Reis om du må", Helga Flatland.
I vinter. Ei natt. Noen timer. Noen hektiske timer, var jeg med på en FB-aksjon. Jeg er med i ei gruppe for veteraner, og en veteran takket for seg og soldatsamholdet, sa at vi på den gruppa var det beste i livet hans nå - takk for alt.
Flere fikk sporet adressa på navn, mobilnummer og andre veteraner i den byen han bodde. Ingen av oss kjente ham, men etter en stund var det en som skreiv på gruppeveggen at nå går det bedre med NN - han fikk snakke med noen.
Det er over hundre tusen NN-er i Norge. Alle har forskjellige opplevelser og forskjellige opplevelser av de samme opplevelsene. Mennesker er sånn - en soldat er et menneske.
Vi hadde god driv og var effektive den natta, vi veteranene. Helga Flatland har også det i denne boka. Imponerende faktisk. Veldig god driv i handlinga, med forskjellige perspektiv, historier og målformer om krig. Krig er ikke bare kuler og krutt - det er like mye angst og politikk. Veldig bra bok - gleder meg til de neste i trilogien. For ordens skyld vil jeg legge til at jeg hadde en tjeneste som ikke har satt sånne spor. Det er heldigvis mange solskinnssoldathistorier blant veteranene også.

God debutroman av Flatland, men på tross av få sider ble den lang å komme igjennom... Hun klarer å formidle følelser på en måte som gjør at man faktisk blir trist av å lese boka, selv om man vet at det er fiksjon... Likevel synes jeg den var rotete oppbygd, med 4 ulike personer som forteller sin historie i hvert kapittel, som starter og slutter på ulike tidspunkt. Blanding av nynorsk og bokmål har jeg heller ikke sansen for. Ble også litt vel kortfattet på sine 174 sider i beskrivelsen av de ulike personene, føler liksom at det "mangler noe" her og der... Frem til siste kapittel syntes jeg det var bare en middels god bok, men siste kapittel om Trygve hevet boka betraktelig. Et viktig tema forfatteren skriver om her, og siste kapittel hadde fortjent mer enn terningkast 4, boka i sin helhet synes jeg ikke fortjener mer.

Men ingen kan høre ham rope når det bare er tankene som skriker om hjelp.

Dialekten hans var den vakreste jeg hadde hørt i hele mitt liv, et helt nytt språk, et eget språk; han sang når han snakket. Og når han av og til ble ivrig og gestikulerte, så det ut som om han dirigerte seg selv.

Nå var jeg her igjen. Det var som om jeg aldri hadde dratt, som om følelsene jeg hadde før jeg dro hadde blitt igjen i rommet og ventet på meg.

Jeg snakket mer enn jeg hadde gjort siden pappa døde, fortalte hele historien, om meg. Jeg tenkte at der går historien min, rett inn i ørene hans og blir i kroppen hans så lenge han vil. Og om han slipper den, har den i alle fall vært der.

Da dei byrja på ungdomsskulen blei eg plutseleg så mykje mindre, eller så blei dei så mykje større. Eg gler meg til å byrje på ungdomsskulen, til at dei to åra mellom oss igjen bare skal vere år, ikkje avstand.

Har etterhvert blitt stadig mer glad i å lese bøker skrevet på nynorsk. Noen ganger fordi nynorsk kan føles nærmere min dialekt (trøndersk) enn bokmål, men aller oftest på grunn av at jeg rett og slett synes nynorsk er et nydelig og rikt skriftspråk. Setter også pris på mulighetene til dialektuttrykk nynorsken gir. Her er mine favoritter (i tilfeldig rekkefølge) så langt:

Det er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Leseutfordring 2016:

en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National Book Award
en Young Adult bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til engelsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2016
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede

og
17 - Re-read a children/teenage book you used to love
18 - Read a book that has been translated to english
19 - Read a book by your favorite authour
20 - Re-read your favorite book

Ikke sikkert jeg klarer alle, men legger til bøker her etterhvert som jeg leser dem
Og jeg har bestemt meg for at de utfordringene som er like i de to listene kan dekkes av samme bok.

• "Det finnes ingen helhet" av Helga Flatland
  • "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake - roman" av Helga Flatland