Dette livet eller det neste

Aschehoug 2017 Innbundet

En høyaktuell og sjelden bekjennelseshistorie: Norskpakistanske Tariq forteller om sin oppvekst, radikalisering og tiden som fremmedkriger i Syria.

For ett år siden holdt Demian Vitanza skrivekurs i et norsk høysikkerhetsfengsel. Der møtte han en returnert fremmedkriger som ønsket å fortelle om sitt liv. I mer enn ti måneder har Vitanza besøkt fengselet ukentlig og snakket med den innsatte i tilsammen over hundre timer.

"Dette livet eller det neste" er en roman hovedsaklig basert på den innsattes egen historie.

ISBN13 9788203361784

EAN 9788203361784

Omtalt sted Norge Syria

Omtalt person Ishaq Ahmed

Sterk dokumentarisk roman om unggutten fra Østfold ble radikalisert og reiste til Syria for å hjelpe sine islamske brødre og søstre. Han sitter nå fengslet i Halden for deltagelse og tilknytning til terrorgrupper og har fortalt sin historie til Demian Vitanza. Les gjerne mer i bloggen her

Dette var en bok jeg hadde et veldig ambivalent forhold til når jeg leste. På den ene siden likte jeg boken veldig godt; den var spennende, hadde god driv, gode fremstillinger av både hovedpersoner og bipersoner og man godt kjent med deres tanker og vaner. Men, måten boken er skrevet på irriterer meg til tider så sterkt at jeg bare måtte legge den fra meg. Den er til tider skrevet som et intervju, men uten at man ser spørsmålene forfatteren stiller. Han bare begynner et nytt avsnitt med svaret på spørsmålet.

Om jeg skal se bort fra skrivemåte er dette en virkelig interessant bok som har gitt meg en del nye perspektiv og tanker. Folk er ikke svart/hvitt, heller ikke de som velger å reise til Syria som krigere tydeligvis. Forfatteren klarte å bygge et sympatisk og godt bilde av hovedpersonen, og fremstiller han som både intelligent og dyp - alt i alt en interessant personlighet i en interessant bok!

Sterk historie om barndommen. Blir lei halvveis i boka, pga skrivemåten og lite framgang.

Da jeg dro fra nettkafeen i Salquin, så jeg at det hadde blitt gjort i stand en scene langs veien, ikke så langt fra der han homofile hadde blitt dytta ned. Det var Dawla [IS] som kjørte showet nå også. Det sto en fyr på scena med håret dratt bakover som lo og snakka i mikrofonen. Jeg tror det var Koran-quiz eller noe. Det ble delt ut godis til kida. De prøvde vel å lage litt bra stemning, kapre folks hjerter.

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Fremmedkrigerne - fra en norsk småby til Den islamske staten (IS)" av Erlend Ofte Arntsen
  • "Når månen står lavt" av Nadia Hashimi
  • "For deg, for deg alene - roman" av Line Nyborg
  • "Napolislekten" av Domenica De Rosa
  • "Sofia - roman" av Sigrid Merethe Hanssen
  • "Biskopens hemmelighet" av Tomm Kristiansen
  • "Nær livets ville hjerte - roman" av Clarice Lispector
  • "Syng meg vekk" av Bror Hagemann
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Kunsten å elske et barn - roman" av Kjell Erik Ullmann Øie
  • "Lange skygger" av Elia Barceló