Dette livet eller det neste

Aschehoug 2017 Innbundet

En høyaktuell og sjelden bekjennelseshistorie: Norskpakistanske Tariq forteller om sin oppvekst, radikalisering og tiden som fremmedkriger i Syria.

For ett år siden holdt Demian Vitanza skrivekurs i et norsk høysikkerhetsfengsel. Der møtte han en returnert fremmedkriger som ønsket å fortelle om sitt liv. I mer enn ti måneder har Vitanza besøkt fengselet ukentlig og snakket med den innsatte i tilsammen over hundre timer.

"Dette livet eller det neste" er en roman hovedsaklig basert på den innsattes egen historie.

ISBN13 9788203361784

EAN 9788203361784

Omtalt sted Norge Syria

Omtalt person Ishaq Ahmed

Tildelt litteraturpris Ungdommens kritikerpris 2018

Sterk dokumentarisk roman om unggutten fra Østfold ble radikalisert og reiste til Syria for å hjelpe sine islamske brødre og søstre. Han sitter nå fengslet i Halden for deltagelse og tilknytning til terrorgrupper og har fortalt sin historie til Demian Vitanza. Les gjerne mer i bloggen her

Denne boken anbefales å lese. Den er skrevet på en sær og lettlest måte. Den er interessant og kan forklare endel om hvorfor enkelte mennesker tar de valgene de gjør.

Spennende historie om en som bestemmer seg for å dra til Syria for å gjøre en innsats mot Assads styrker. Veldig muntlig språk, litt uvant å lese, men gjør at boka er veldig lettlest.

Fra min bokprat om denne boka:
Vitanza er fra Halden, og dette er hans fjerde bok. På utsiden av boka står det roman, men her har vi en fortelling godt planta i virkelige hendelser. Vitanza har nemlig snakket med en Syria-farer, en fremmedkriger, som sitter i fengsel i Norge nå. I boka kalles han Tariq, og vi får høre hans historie. Hovedinntrykket er en søkende sjel som opplever mye tidlig i livet. Han går på internatskole i Pakistan med militær disiplin, har en ungdomstid fylt av festing og narkotikahandel, og er hele tiden på leting. Så finner han islam, akkurat i det Syria-krigen er i gang. Etter hvert føles det ikke nok å sitte i Norge, og han reiser til Syria sammen med en kamerat. Siden dette er en roman trenger vi ikke å bry oss så mye om alt er sant, selv om du lett kan Google deg til hvem dette egentlig er. Det vi får er Tariqs minner, Tariqs virkelighet, Tariqs versjon. Det er nok mye vi ikke får vite her, og flere steder savner jeg litt mer refleksjon rundt krigen Tariq befinner seg i. Men her er vi tilbake til noe viktig med litteraturen: den gir deg nye perspektiver og innblikk i andres virkelighet. Syria-farere har et liv og en historie, de er hele mennesker. Så selv om krigeren Tariq har gjort ting som han er i fengsel for i dag, kan vi som lesere fortsatt få sympati med mennesket Tariq. Det synes jeg Vitanza får fram på en god måte.

Boka er nominert til ungdommens kritikerpris. Det har fått både gode kritikker, og blitt kritisert for å være et forsvarsskrift fra nok en «uskyldig dømt» kriminell. Les og døm selv!

Dette var en bok jeg hadde et veldig ambivalent forhold til når jeg leste. På den ene siden likte jeg boken veldig godt; den var spennende, hadde god driv, gode fremstillinger av både hovedpersoner og bipersoner og man godt kjent med deres tanker og vaner. Men, måten boken er skrevet på irriterer meg til tider så sterkt at jeg bare måtte legge den fra meg. Den er til tider skrevet som et intervju, men uten at man ser spørsmålene forfatteren stiller. Han bare begynner et nytt avsnitt med svaret på spørsmålet.

Om jeg skal se bort fra skrivemåte er dette en virkelig interessant bok som har gitt meg en del nye perspektiv og tanker. Folk er ikke svart/hvitt, heller ikke de som velger å reise til Syria som krigere tydeligvis. Forfatteren klarte å bygge et sympatisk og godt bilde av hovedpersonen, og fremstiller han som både intelligent og dyp - alt i alt en interessant personlighet i en interessant bok!

(...) hat er som å drikke gift og forvente at fienden din skal dø.

Man vingler seg gjennom puberteten. Prøver å være god, prøver å være slem. Prøver ut alt.

Det viktigste var følelsen jeg fikk da jeg ba. Det var som å dra ut proppen i bunnen av badekaret. Plupp. Så begynte all faenskapen å renne ut.

Når noen sitter inne for vold, så ser fengselet at ok, han har blitt roligere, det er progresjon, fyren er på rett vei. Men når det kommer til det jeg sitter inne for, hvordan måler man progresjon da? At jeg slutter å be?

Da jeg dro fra nettkafeen i Salquin, så jeg at det hadde blitt gjort i stand en scene langs veien, ikke så langt fra der han homofile hadde blitt dytta ned. Det var Dawla [IS] som kjørte showet nå også. Det sto en fyr på scena med håret dratt bakover som lo og snakka i mikrofonen. Jeg tror det var Koran-quiz eller noe. Det ble delt ut godis til kida. De prøvde vel å lage litt bra stemning, kapre folks hjerter.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Leseutfordring på Facebook - 2018:

1. Bok utgitt i 2018: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik
2. Bok av en favorittforfatter: Nikolaj Frobenius: Mørke grener
3. Bok på et annet språk enn ditt morsmål: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing+Harry P.
4. Islandsk forfatter: Jón Kalman Stefánsson: Himmelrike og helvete
5. Bok hvor Religion er en del av handlingen: Chigozie Obioma: Den forbudte eleven +flere.
6. Bok om et tema du ikke har noe særlig kjennskap til: J.K.Rowling: Harry Potter (Bok1+2)
7. Amerikansk klassiker. John Williams: Stoner
8. Årstid i tittelen: Pedro Camaro-Alvrez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre.
9. Vinner av Man Booker Prize: Kazuo Ishoguro: En kjempe begravd
10. Bok handlingen på en annen planet: D. Adams The hitchhiker's guide to the galaxy.
11. Bok skrevet under pseudonym: Arne Dahl: Innland + (Elena Ferrante/Lars Kepler)
12. En fagbok: Giulia Enders: Sjarmen med tarmen.
13. Bok hvor hovedpersonen er en skurk/antihelt: Graham Greene "Brighton Rock"
14. En dystopisk roman: Margaret Atwood: Oryx og Crake
15. Bok som omhandler sorg eller død: Javier Marías: Forelskelsene + flere bøker (4,5,8,19)
16. Bok forfatter under 30 år: Erlend Loe: Naiv super
17. Bok der handlingen foregår før vestlig tidsregnings begynnelse: Robert Harris: Pompeii
18. Bok skrevet av to forfattere: Lars Kepler (A.Coelho Ahndoril&A. Ahndoril): Stalker
19. Bok med et stygt omslag: Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1
20. En norsk samtidsroman: Vigdis Hjorth: Arv og miljø
21. En selvhjelpsbok: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"
22. En bok om ekstremisme: Demian Vitanza: Dette livet eller det neste.
23. Bok med snø på coveret: Ninni Schulman: Jenta med snø i håret
24. Bok utgitt det året du fylte 15: Anne Karin Elstad: Folket på Innhaug (1976)
25. En dagbok: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

fet skrift betyr: er lest

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Et stjålet liv" av Nancy Richler
  • "Syria - en stor krig i en liten verden" av Cecilie Hellestveit