Dette livet eller det neste

Aschehoug 2017 Innbundet

En høyaktuell og sjelden bekjennelseshistorie: Norskpakistanske Tariq forteller om sin oppvekst, radikalisering og tiden som fremmedkriger i Syria.

For ett år siden holdt Demian Vitanza skrivekurs i et norsk høysikkerhetsfengsel. Der møtte han en returnert fremmedkriger som ønsket å fortelle om sitt liv. I mer enn ti måneder har Vitanza besøkt fengselet ukentlig og snakket med den innsatte i tilsammen over hundre timer.

"Dette livet eller det neste" er en roman hovedsaklig basert på den innsattes egen historie.

ISBN13 9788203361784

EAN 9788203361784

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Norge Syria

Omtalt person Ishaq Ahmed

Tildelt litteraturpris Ungdommens kritikerpris 2018

Fra min bokprat om denne boka:
Vitanza er fra Halden, og dette er hans fjerde bok. På utsiden av boka står det roman, men her har vi en fortelling godt planta i virkelige hendelser. Vitanza har nemlig snakket med en Syria-farer, en fremmedkriger, som sitter i fengsel i Norge nå. I boka kalles han Tariq, og vi får høre hans historie. Hovedinntrykket er en søkende sjel som opplever mye tidlig i livet. Han går på internatskole i Pakistan med militær disiplin, har en ungdomstid fylt av festing og narkotikahandel, og er hele tiden på leting. Så finner han islam, akkurat i det Syria-krigen er i gang. Etter hvert føles det ikke nok å sitte i Norge, og han reiser til Syria sammen med en kamerat. Siden dette er en roman trenger vi ikke å bry oss så mye om alt er sant, selv om du lett kan Google deg til hvem dette egentlig er. Det vi får er Tariqs minner, Tariqs virkelighet, Tariqs versjon. Det er nok mye vi ikke får vite her, og flere steder savner jeg litt mer refleksjon rundt krigen Tariq befinner seg i. Men her er vi tilbake til noe viktig med litteraturen: den gir deg nye perspektiver og innblikk i andres virkelighet. Syria-farere har et liv og en historie, de er hele mennesker. Så selv om krigeren Tariq har gjort ting som han er i fengsel for i dag, kan vi som lesere fortsatt få sympati med mennesket Tariq. Det synes jeg Vitanza får fram på en god måte.

Boka er nominert til ungdommens kritikerpris. Det har fått både gode kritikker, og blitt kritisert for å være et forsvarsskrift fra nok en «uskyldig dømt» kriminell. Les og døm selv!

Sterk dokumentarisk roman om unggutten fra Østfold ble radikalisert og reiste til Syria for å hjelpe sine islamske brødre og søstre. Han sitter nå fengslet i Halden for deltagelse og tilknytning til terrorgrupper og har fortalt sin historie til Demian Vitanza. Les gjerne mer i bloggen her

Denne boken anbefales å lese. Den er skrevet på en sær og lettlest måte. Den er interessant og kan forklare endel om hvorfor enkelte mennesker tar de valgene de gjør.

Spennende historie om en som bestemmer seg for å dra til Syria for å gjøre en innsats mot Assads styrker. Veldig muntlig språk, litt uvant å lese, men gjør at boka er veldig lettlest.

Pinefult spennende bok om en tidlig Syria-farer fra grensebyen Halden. Historiene fra militarisert skolegang i Pakistan og livet blant opprørere i Syria har et intenst driv. Framstillingen av radikaliseringsprosessen i Norge utgjør på den annen side en viktig, men dessverre langtrukken affære.

Beskrivelsen av forholdene i opprørsområdene i Nord-Syria (Idlib) virker overbevisende. Vi får et bilde av en oppstand som raskt ble en sekterisk strid med og mellom mange ulike grupperinger. Her er det skarpe observasjoner av krigens destruktive sider, selv om vi får et positivt inntrykk av enkeltpersoner blant opprørerne, særlig blant hjelpearbeiderne.

Forfatteren Vitanza har nok lagt mye av sin egen research, dvs. faktaopplysninger, inn i Tariqs beretning. På den måten sikrer han seg at drivet i fortellingen ikke taper seg. Tariq vil derimot ha oss til å tro at han først og fremst var ambulansefører og vaktmann uten å slutte seg til noen bestemt gruppering. Akkurat det behøver vi ikke å ta stilling til. Her har tingretten sagt sitt.

(Den engelske oversettelsen av denne boka har vært delt ut gratis av Amazon/Goodreads).

(...) hat er som å drikke gift og forvente at fienden din skal dø.

Det viktigste var følelsen jeg fikk da jeg ba. Det var som å dra ut proppen i bunnen av badekaret. Plupp. Så begynte all faenskapen å renne ut.

Man vingler seg gjennom puberteten. Prøver å være god, prøver å være slem. Prøver ut alt.

Når noen sitter inne for vold, så ser fengselet at ok, han har blitt roligere, det er progresjon, fyren er på rett vei. Men når det kommer til det jeg sitter inne for, hvordan måler man progresjon da? At jeg slutter å be?

Et sitat - ikke fra verket - men fra Dagsavisen:
"For alle som jakter etter grunner til hvorfor ungdom som vokser opp i Norge radikaliseres, er det ting å lære av denne boka ("Dette livet eller det neste"). En del av forklaringen ligner den Åsne Seierstad kommer til i «To søstre»: Foreldre som ikke helt forstår Norge, og søker løsningen i den kulturen de kom fra, i koranstudier eller militærskoler, når barna blir «vanskelige». En klar følelse av utenforskap. Åpne armer i radikale islamistiske miljøer. Reell fortvilelse over situasjonen i Syria, og et tilhørende ønske om å skape en ny og bedre verden der. Kanskje også et ønske om spenning. At noe skal skje"

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Leseutfordring på Facebook - 2018:

1. Bok utgitt i 2018: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik
2. Bok av en favorittforfatter: Nikolaj Frobenius: Mørke grener
3. Bok på et annet språk enn ditt morsmål: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing+Harry P.
4. Islandsk forfatter: Jón Kalman Stefánsson: Himmelrike og helvete
5. Bok hvor Religion er en del av handlingen: Chigozie Obioma: Den forbudte eleven +flere.
6. Bok om et tema du ikke har noe særlig kjennskap til: J.K.Rowling: Harry Potter (Bok1+2)
7. Amerikansk klassiker. John Williams: Stoner
8. Årstid i tittelen: Pedro Camaro-Alvrez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre.
9. Vinner av Man Booker Prize: Kazuo Ishoguro: En kjempe begravd
10. Bok handlingen på en annen planet: D. Adams The hitchhiker's guide to the galaxy.
11. Bok skrevet under pseudonym: Arne Dahl: Innland + (Elena Ferrante/Lars Kepler)
12. En fagbok: Giulia Enders: Sjarmen med tarmen.
13. Bok hvor hovedpersonen er en skurk/antihelt: Graham Greene "Brighton Rock"
14. En dystopisk roman: Margaret Atwood: Oryx og Crake
15. Bok som omhandler sorg eller død: Javier Marías: Forelskelsene + flere bøker (4,5,8,19)
16. Bok forfatter under 30 år: Agnes Ravatn: "Fugletribunalet"
17. Bok der handlingen foregår før vestlig tidsregnings begynnelse: Gilgamesj
18. Bok skrevet av to forfattere: Lars Kepler (A.Coelho Ahndoril&A. Ahndoril): Stalker
19. Bok med et stygt omslag: Erlend Loe: Naiv super
20. En norsk samtidsroman: Vigdis Hjorth: Arv og miljø
21. En selvhjelpsbok: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"
22. En bok om ekstremisme: Demian Vitanza: Dette livet eller det neste.
23. Bok med snø på coveret: Ninni Schulman: Jenta med snø i håret
24. Bok utgitt det året du fylte 15: Anne Karin Elstad: Folket på Innhaug (1976)
25. En dagbok: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

my 52 books in 52 weeks challenge:

1. A book with the letters A, T & Y in the title
2. A book from the first 10 books added to your To Be Read list
3. A book from the 2017 Goodreads Choice Awards
4. books linked by the 4 elements: Book #1 Earth (in title, cover.....)
5. A book about or inspired by real events
6. A book originally written in a language other than English
7. A gothic novel
8. An "own voices" book
9. A book with a body part in the title (heart, bones, teeth, etc): The gut
10. An author's debut book (their first book to be published)
11. A literary fiction
12. A book set in Africa or South America
13. A book with a plot centered around a secret (forbidden love, spies,.. )
14. 4 books linked by the 4 elements: Book #2 Fire
21. A book written in first person perspective
22. A book you have high expectations or hope for
23. A medical or legal thriller
24. A book with a map
25. A book with an antagonist/villain point of view
26. A book with a text only cover
27. A book about surviving a hardship (war, famine, major disasters)
28. 4 books linked by the 4 elements: Book #3 Water
29. A book with a "Clue" weapon on the cover or title (lead pipe, revolver,..
30. A short book
31. A book set in a country you'd like to visit but have never been to
32. An alternate history book
33. A book connected (title,.. content) to "born" in the same year as you
34. A suggestion from the AtY 2018 polls, that didn't win but a close-call
35. A book featuring a murder
36. A book published in the last 3 years by an author you haven't read
37. A Women's Prize for Fiction winner or nominee.
38. A science book or a science fiction book
39. A book with a form of punctuation in the title
40. A book from Amazon's 100 Books to Read in a Lifetime list.
41. A book by an author with the same first and last initials
42. A book that takes place on, in, or underwater
43. A book with a title that is a whole sentence
44. A ghost story
45. A book that intimidates/ scares you
46. 4 books linked by the 4 elements: Book #4 Air
47. A book where the character is of a different origin or sexual identity..
48. A book related to one of the 7 deadly sins (pride, lust, envy, wrath, ..)
49. A book from one of the Goodreads Best Books of the Month lists.
50. A book with a warm atmosphere (centered on family, love or summer)
51. An award-winning short story or short story collection

• "Som svaler kom de" av William Maxwell
  • "Feberdrøm" av Samanta Schweblin
  • "I morgen forsvinner jeg litt til - roman" av Laila Sognnæs Østhagen
  • "Til  Vestisen - roman" av Tor Even Svanes
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Det siste fotografiet" av Thorvald Steen
  • "Charlotte - roman" av David Foenkinos