Ali og Nino

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Ali Khan Sjirvansjir, en muslimsk gutt fra en stolt og aristokratisk familie, forelsker seg i den vakre og utrolige Nino Kipiani, som kommer fra en kristen familie godt forankret i europeisk kultur. For å være sammen må de overvinne blodskam og skandale, og foreta dristige rømmingsforsøk til hest. Ferden går fra Bakus oljeglatte gater gjennom underskjønne ørkenlandskap til Alis onkels overflodspalass i Iran. Men de vender tilbake, og Ali tvinges til å velge mellom lojaliteten til den asiatiske delen av familien og kjærligheten til Nino.

Klassisk roman om kjærlighet og eventyr, utgitt i1937 i Wien. Eksotisk ørkenlandskap og lidenskapelig kjærlighet mellom øst og vest. Ali og Nino er Kurban Saids mesterverk. Romanen griper like mye gjennom skildringene av det eksotiske ørkenlandskapet som gjennom lidenskapen mellom to unge mennesker som kultur, religion og krig driver fra hverandre. Det er under første verdenskrig i Baku, Aserbajdsjan, byen ved Det kaspiske hav, midt mellom øst og vest. Ali Khan Sjirvansjir, muslimsk skolegutt fra en stolt og aristokratisk familie, har forelsket seg i den vakre og utrolige Nino Kipiani, fra en kristen familie, godt forankret i europeisk kultur. For å kunne være sammen må de overvinne blodskam og skandale og forsøke seg på et dristig rømningsforsøk til hest. Ferden går fra Bakus oljeglatte gater gjennom underskjønne ørkenlandskap til Alis onkels overflodspalass i Iran. Etter hvert må kjærestene vende tilbake, og Ali tvinges til å velge mellom lojaliteten til den asiatiske delen av familien og kjærligheten til Nino. Romanen kombinerer vår 1001 natt-fascinasjon med henrykkelsen over en helstøpt episk roman. En tidløs og klassisk fortelling om kjærlighet mens krigen raser i bakgrunnen.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205329454

EAN 9788205329454

Omtalt sted Iran Aserbajdsjan

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Pust, blikk, minne" av Edwidge Danticat
  • "Partisanens datter" av Louis De Bernières