Jentene fra Riyadh

av (forfatter) og Anne Aabakken (gjendikter).

Versal 2007 Innbundet

Boken handler om fire unge kvinners drømmer og dagligliv i den Saudi-Arabiske hovedstaden Riyadh, og skapte furore i hele den arabiske verden. Den unge kvinnelige forfatteren skriver om tabubelagte temaer som alkohol, kjærlighet og homofili, og fremstiller de saudiske jentene like frigjorte og frittalende som jenter i Vesten.

Den forbudte historien om fire arabiske kvinner. I en globalisert verden der Internett ikke lar noen dører stå lukket, kan selv de dypeste hemmelighetene og inderligste drømmene deles mellom venner. Hver uke etter fredagsbønnen sender en anonym kvinne ut en ny e-post til spente, ventende mottakere. Gjennom fortellingene om sine fire venninner ved universitetet i Riyadh, avslører hun gradvis en annen side av byjentenes liv. Saudi-Arabias hovedstad får følelsen av storbyliv og rytmen av fester, sex, dyre klær og religion blandet sammen.Da Jentene fra Riyadh først kom ut i Libanon skapte den furore i hele den arabiske verden. Rajaa Alsanea ble stjerneforfatter over natten, og debutromanen hennes toppet listene i flere muslimske land på tross av omfattende forbud, og i enkelte land, kun salg på svartebørsen.

Forlag Versal

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Saudi-Arabia

Jeg-personen i boka, en Saudi-arabisk ung kvinne, skriver ukentlige mailer til et nettsted. I mailene forteller hun om venninnene sine og deres drømmer om kjærlighet. En av personene er jeg-personen selv uten at hun røper hvem dette er.

Gjennom venninnene får vi innblikk i hvilke muligheter en kvinne i et lukket muslimsk mannssamfunn har for å lete etter sitt hjertets utkårede. Med så mange restriksjoner om hva som sømmer seg for en muslimsk kvinne, er dette ikke helt enkelt. På oppløpssiden av de hemmelighetsfulle kjærlighetsforholdene, som det faktisk er en del av, glipper kjærligheten ut av hendene på dem. Mannen må som regel følge sin families pålegg om å ta til ekte den kvinnen de har utpekt for ham.

Jeg leste boka med stor nysgjerrighet og interesse. Sjelden skrives det så åpenhjertig om kvinners liv i et strengt muslimsk samfunn. Noen av kvinneskjebnene er svært tragiske, andre mer lystige og optimistiske. Mens kvinner i den vestlige verden har en rekke valg, gjelder ikke det samme for kvinner fra denne delen av verden.

Jeg synes boka totalt sett var svært lesverdig, selv om den tidvis ble noe banal. Mest av alt var den interessant. Forfatteren har valgt et morsomt grep ved å fortelle historiene i form av mailer, og formidler også reaksjonene fra leserne, som er svært forskjellige. Gjennom dette grepet får hun frem hvor forskjellige menneskene er i Saudi-Arabia, og dette motvirker vår vestlige trang til å generalisere og skjære alle over en kam.

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Ali og Nino" av Kurban Said
  • "Hjertets kar" av Benoîte Groult