Skjønnhet er et sår

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Pax 2016 Innbundet

Gnistrende original indonesisk roman med internasjonal suksess
Med et usedvanlig lesedriv og stor originalitet har Eka Kurniawans episke roman Beauty Is A Wound blitt møtt med stor internasjonal begeistring fra kritikere og lesere siden utgivelsen på engelsk i 2015.
I en slående, flerstemmig blanding av historie, komedie, familietragedie, eventyr, romantikk og satire følger vi den vakre indonesiske prostituerte Ayu Dewi og hennes fire døtre, i en fortelling som ligger tett opp mot det moderne Indonesias historie, fra tiden som nederlandsk koloni, via Japans invasjon under andre verdenskrig, den blodige kampen for frigjøring, massedrapene på kommunister i 1965 og de følgende årtiene under Suhartos diktatur. Ayu Dewi og familien blir utsatt for alt fra mord, brutalitet, voldtekt, galskap og hevntørste gjenferd til kjærlighet og forelskelse under vanskelige kår, men lar seg på ingen måte stoppe av dette. Kurniawans eksplosivt medrivende, lekende og tøylesløse roman er en leseopplevelse helt utenom det vanlige, full av uhyrlige detaljer, saftige anekdoter og vilter humor, og viser til fulle hvorfor Kurniawan regnes som en av de mest markante nye stemmene i den internasjonale samtidslitteraturen.

Forlag Pax

Omtalt sted Indonesia

Nederlandskfødte Dewi Ayu vokser opp hos besteforeldrene i Indonesia. Hun lever et privilegert liv med en bestefar som er plantasjeeier.
Da Japan invaderer landet, endres livet hennes seg dramatisk. Dewi Ayu er uredd og overlever både fangenskap, prostitusjon og barnefødsler.
21 år etter sin død, står hun opp fra de døde for å få orden på familiens problemer, og for å møte den stygge yngstedatteren, Skjønnhet.

Fengslende familiehistorie med en god dose overnaturlige fenomener.

Noen av oss har en forkjærlighet for asiatiske bøker, og her er noen favoritter

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

• "Kjærlighetens magiske regler" av Alice Hoffman
  • "Av en annen verden - roman" av Eugene Schoulgin