Kafka på stranden

av (forfatter) og Ika Kaminka (gjendikter).

Pax 2005 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

På 15-årsdagen rømmer Kafka Tamura hjemmefra. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeka. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. En episk roman med forankring i realisme og drøm.

Ny bok fra er en av Japans mest populære og fremste samtidsforfattere! "Kafka på stranden" er et stort og underfundig episk verk, med forankring både i dagliglivets håndfaste realisme og i en drømmeaktig verden full av fantastiske historier og innfall. Vi møter Kafka Tamura, som på 15-årsdagen sin setter seg på en buss og rømmer fra faren sin i Tokyo. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeka. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. Nakata blir innblandet i en mordhistorie som også berører Kafka, mens Kafka fortsetter å lete etter den bortkomne moren og storesøsteren sin, og prøver å unngå den skjebnesvangre ødipale spådommen han alltid har hatt hengende over seg.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Japan

Takk for at Bokelskere.no finnes... og at jeg fant dere. Det har ført til at jeg nå har gjenoppdaget alle mine uleste bøker. Kafka på stranden av Haruki Murakami ble den første av disse "glemte" bøkene jeg tok fatt på. Og jeg ble ikke skuffet! En fantastisk bok. Ikke så ofte jeg leser over 500 sider på 4 dager, men kunne ikke stoppe når jeg først var i gang. Det er en helt spesiell stemning i denne boken. Drømmende, uvirkelig og reelt på en gang. Sitter igjen og kjenner på følelsen av de gode menneskene, de som overskygger alt det vonde og grusomme. Sitter nok i en stund denne :-)

Jeg har oppdaget en forfatter som ga meg vibrasjoner. Kafka på stranden var den jeg begynte med. Den kom jo for mange år siden, men jeg har sett tittelen, det har vært gitt utdrag fra den til eksamensoppgaver, jeg har vært smått nysgjerrig, men tykkelsen har gjort at jeg aldri har foreslått den for våre tynn-bok-elskende lesesirkel. Så lånte jeg den, da jeg var innom biblioteket og hadde tid å slå i hjel en gang i høst.
Da jeg begynte å lese, ble jeg hekta. Her var det fantasibredde! Her var det spenstige innfall og mange slags virkeligheter! Måten han bandt disse virkelighetene sammen, var også fascinerende å se. Mest som en bekreftelse på at det er mange muligheter for å bruke romanen til andre ting enn å gå tett på virkeligheten, som man gjør nå. «Virkeligheten». I tillegg trekker han inn smått og stort fra både høy og lav vestlig kultur. Hva han gjør med den japanske kulturen er vanskeligere for meg å se, men jeg antar at han blander høy og lav her også. Både Johnny Walker og Colonel Sanders (som grunnla matkjeden Kentucky Fried Chicken, det visste jeg ikke) er med. Som slemminger, i alle fall er Johnny slem. Jeg synes dette er moro, men han trekker inn veldig mye fra vestlige filosofer også, som kanskje blir en liten smule påtatt og/eller lettvint, men personlig synes jeg det er mest moro. Men jeg leste et sted, da jeg googla boka, at en av kritikerne kalte dette noe forferdelig tull. Jeg skal lete litt mer etter anmeldelser, men det er så vanskelig å finne sånt nå som alt er bak betalingsmurer. Det som er viktig for meg, er at Murakami har åpnet noen muligheter for meg, at denne veien inn i et fiktivt univers er en mulighet.

En av de beste bøkene jeg har lest på lang tid. Det er mange lag i den, noe berører meg sterkt, noe skjønner jeg ikke helt. Men jeg føler boka er veldig viktig. Jeg føler meg litt sliten, men lykkelig....

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Vilken historie, vilken forfatter og ikke minst.....vilken oppleser! Tror dette har vært en av mine beste bokopplevelser.

"Vi mister hele tiden ting som er viktige for oss, alle sammen," sier han da telefonen har stilnet. "Viktige sjanser og viktige muligheter, følelser som aldri kommer tilbake. Det er en del av meningen med det å leve. Men inne i hodet, i alle fall tror jeg det er der, fins det et lite rom der slike ting blir oppbevart som minner. Et rom som minner om et bibliotek. Skal vi kunne forstå vår egen sjelelige tilstand, må vi hele tiden fortsette å lage nye kartotekkort, vi må rydde og lufte og skifte vann på blomstene der inne. Sagt på en annen måte, så bor vi alle på hvert vårt bibliotek, i all evighet"

"Minner er noe som varmer kroppen fra innsiden. Men samtidig er det noe som river den i stykker fra innsiden."

vi mister hele tiden ting som er viktige for oss, alle sammen [...], viktige sjanser og viktige muligheter, følelser som aldri kommer tilbake. Det er en del av meningen med å leve. Men inne i hodet, i alle fall tror jeg det er der, fins det et lite rom der slike ting blir oppbevart som minner. Et rom som minner om et bibliotek, Skal vi kunne forstå vår sjelelige tilstand, må vi hele tiden fortsette å lage nye kartotekkort, vi må rydde og lufte og skifte vann på blomstene som er der inne. Sagt på en annen måte, så bor vi alle på hvert vårt bibliotek, i all evighet

Han goffa sa alltid at livet bærræ er spennende fordi det aldri går som ein trur. Det er noko i det.

Silence, I discover, is something you can actually hear.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Bestemte meg tidlig i 2011 for å bli bedre kjent med litteratur som har opphav øst for Midtøsten. Det mest vestlige landet (geografisk sett) er Pakistan, og det nordligste er Mongolia. Det har ikke vært bare-bare å finne oversatte eksemplarer, og det har enda ikke lyktes meg å finne forfattere fra Øst-Timor og Maldivene. Men her er i allefall de jeg har funnet så langt, merket med landet forfatteren kommer fra. På bloggen min har jeg linket til flere forfattere enn de jeg har bøker til, så om ingen av disse faller i smak, kan det hende du finner noen andre som gjør det.

Forslag til flere bøker og forfattere mottas med takk! :)

En samling japanske forfattere som har blitt oversatt til engelsk og/eller norsk. Har lagt til en bok per forfatter. På de jeg kjenner til har jeg skrevet opp andre bøker også, men jeg har garantert gått glipp av endel der. Har forøvrig ikke tatt med rene manga-forfattere denne gangen, men dem er det mange av! Forslag til forfattere som burde være her mottas med takk!

• "Vest for solen, syd for grensen" av Haruki Murakami
  • "Sauejakten" av Haruki Murakami