Kafka på stranden

av (forfatter) og Ika Kaminka (oversetter).

Pax 2005 Innbundet

På 15-årsdagen rømmer Kafka Tamura hjemmefra. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeka. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. En episk roman med forankring i realisme og drøm.

Ny bok fra er en av Japans mest populære og fremste samtidsforfattere! "Kafka på stranden" er et stort og underfundig episk verk, med forankring både i dagliglivets håndfaste realisme og i en drømmeaktig verden full av fantastiske historier og innfall. Vi møter Kafka Tamura, som på 15-årsdagen sin setter seg på en buss og rømmer fra faren sin i Tokyo. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeka. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. Nakata blir innblandet i en mordhistorie som også berører Kafka, mens Kafka fortsetter å lete etter den bortkomne moren og storesøsteren sin, og prøver å unngå den skjebnesvangre ødipale spådommen han alltid har hatt hengende over seg.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Japan

Takk for at Bokelskere.no finnes... og at jeg fant dere. Det har ført til at jeg nå har gjenoppdaget alle mine uleste bøker. Kafka på stranden av Haruki Murakami ble den første av disse "glemte" bøkene jeg tok fatt på. Og jeg ble ikke skuffet! En fantastisk bok. Ikke så ofte jeg leser over 500 sider på 4 dager, men kunne ikke stoppe når jeg først var i gang. Det er en helt spesiell stemning i denne boken. Drømmende, uvirkelig og reelt på en gang. Sitter igjen og kjenner på følelsen av de gode menneskene, de som overskygger alt det vonde og grusomme. Sitter nok i en stund denne :-)

En av de beste bøkene jeg har lest på lang tid. Det er mange lag i den, noe berører meg sterkt, noe skjønner jeg ikke helt. Men jeg føler boka er veldig viktig. Jeg føler meg litt sliten, men lykkelig....

Jeg har oppdaget en forfatter som ga meg vibrasjoner. Kafka på stranden var den jeg begynte med. Den kom jo for mange år siden, men jeg har sett tittelen, det har vært gitt utdrag fra den til eksamensoppgaver, jeg har vært smått nysgjerrig, men tykkelsen har gjort at jeg aldri har foreslått den for våre tynn-bok-elskende lesesirkel. Så lånte jeg den, da jeg var innom biblioteket og hadde tid å slå i hjel en gang i høst.
Da jeg begynte å lese, ble jeg hekta. Her var det fantasibredde! Her var det spenstige innfall og mange slags virkeligheter! Måten han bandt disse virkelighetene sammen, var også fascinerende å se. Mest som en bekreftelse på at det er mange muligheter for å bruke romanen til andre ting enn å gå tett på virkeligheten, som man gjør nå. «Virkeligheten». I tillegg trekker han inn smått og stort fra både høy og lav vestlig kultur. Hva han gjør med den japanske kulturen er vanskeligere for meg å se, men jeg antar at han blander høy og lav her også. Både Johnny Walker og Colonel Sanders (som grunnla matkjeden Kentucky Fried Chicken, det visste jeg ikke) er med. Som slemminger, i alle fall er Johnny slem. Jeg synes dette er moro, men han trekker inn veldig mye fra vestlige filosofer også, som kanskje blir en liten smule påtatt og/eller lettvint, men personlig synes jeg det er mest moro. Men jeg leste et sted, da jeg googla boka, at en av kritikerne kalte dette noe forferdelig tull. Jeg skal lete litt mer etter anmeldelser, men det er så vanskelig å finne sånt nå som alt er bak betalingsmurer. Det som er viktig for meg, er at Murakami har åpnet noen muligheter for meg, at denne veien inn i et fiktivt univers er en mulighet.

Da Kafka Tamura var fire år, tok moren med seg hans seks år eldre søster, og forlot ham og faren. Elleve år senere forlater Kafka faren, og tar nattbussen til Takamatsu. Kafka elsker å lese, og har gjort grundig research før reiste. Det er på biblioteket han har følt seg mest hjemme, og i Takamatsu, finnes et privat bibliotek som er åpen for offentligheten. Stedet er akkurat som bildene viste, og Kafka blir kjent med Oshima og bibliotekets bestyrer, som er noe for seg selv. Da han en natt våkner utendørs med t-skjorten full av blod, blir det etterhvert Oshima og biblioteks-bestyreren som hjelper ham.

Nakata ble utsatt for en mystisk hendelse som skolegutt under andre verdenskrig. Han havnet i koma, og da han våknet etter flere uker, var hjernen hans tom. Nakata visste ikke hvem han var, hvor han bodde, kunne ikke lenger lese eller skrive. Hendelsen førte til at han kunne snakke med katter, og nå går han på trygd, og hjelper familier å finne deres bortkomne katter. Under jakten på katten Goma, endres det rolige livet hans totalt, og han må bevege seg ut av den trygge bydelen han kjenner ut og inn.

Mitt første møte med forfatteren, og jeg må innrømme at jeg var spent. Har hørt begge deler om ham, og regner med at det er enten eller om man liker bøkene hans eller ikke. Jeg synes det, så langt, er et godt møte, og det er en spenning i historien som driver meg framover.

Vilken historie, vilken forfatter og ikke minst.....vilken oppleser! Tror dette har vært en av mine beste bokopplevelser.

"Vi mister hele tiden ting som er viktige for oss, alle sammen," sier han da telefonen har stilnet. "Viktige sjanser og viktige muligheter, følelser som aldri kommer tilbake. Det er en del av meningen med det å leve. Men inne i hodet, i alle fall tror jeg det er der, fins det et lite rom der slike ting blir oppbevart som minner. Et rom som minner om et bibliotek. Skal vi kunne forstå vår egen sjelelige tilstand, må vi hele tiden fortsette å lage nye kartotekkort, vi må rydde og lufte og skifte vann på blomstene der inne. Sagt på en annen måte, så bor vi alle på hvert vårt bibliotek, i all evighet"

"Minner er noe som varmer kroppen fra innsiden. Men samtidig er det noe som river den i stykker fra innsiden."

vi mister hele tiden ting som er viktige for oss, alle sammen [...], viktige sjanser og viktige muligheter, følelser som aldri kommer tilbake. Det er en del av meningen med å leve. Men inne i hodet, i alle fall tror jeg det er der, fins det et lite rom der slike ting blir oppbevart som minner. Et rom som minner om et bibliotek, Skal vi kunne forstå vår sjelelige tilstand, må vi hele tiden fortsette å lage nye kartotekkort, vi må rydde og lufte og skifte vann på blomstene som er der inne. Sagt på en annen måte, så bor vi alle på hvert vårt bibliotek, i all evighet

Han goffa sa alltid at livet bærræ er spennende fordi det aldri går som ein trur. Det er noko i det.

Sånn er det med kjærligheten, unge Kafka Tamura. Det er du selv som nesten mister pusten fordi det er så fantastisk, du selv som går deg vill i det dypeste mørke, du selv alene. Det er noe du selv må holde ut i ditt eget hjerte.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

Det er enda lenge til en ny Nobelpris i litteratur skal deles ut. Men britiske bettingbyråer har lister for alt. Her er topp tolv på Nicer odds sin liste per februar 2023. Der det finnes norske oversettelser har jeg lagt inn det og hver forfatter representeres kun med ett verk - som er helt vilkårlig valgt av meg!

Hvor mange av forfatterne har du lest?

• "Vest for solen, syd for grensen" av Haruki Murakami
  • "Hardkokt eventyrland og verdens ende" av Haruki Murakami