Damen og enhjørningen

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Aschehoug 2005 Heftet

Romanen tar utgangspunkt i seks vakre og intrikate billedvever fra middelalderen med ukjent opphav og mening. Bildene ser ut til å henge sammen og fortelle ei historie. Lik de mange trådene som er vevd sammen, slik blir også livene til de som er involvert i bildenes produksjon vevd sammen.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203209307

EAN 9788203209307

Serie Aschehoug pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Frankrike Belgia

Handlingen i boka foregår i Frankrike og Belgia på slutten av 1400-tallet. Kunstneren Nicolas får i oppdrag av en adelsmann å male 6 bilder som skal gjøres om til veggtepper. Det er en stor og viktig oppgave for kunstneren, og han reiser til teppeveveren som skal lage teppene i Belgia for å se at alt går riktig for seg. Nicolas er en beryktet kvinnebedårer, noe som setter i gang hendelser som får fatale konsekvenser for såvel veverens som adelsmannens eldste datter.

God og lettlest bok med fascinerende innføring i veverkunsten. Teppene som er beskrevet i boken, henger i dag på Musée National du Moyen Âge i Paris.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

• "The virgin blue" av Tracy Chevalier
  • "Uskyld" av Tracy Chevalier