Alle vil til himmelen

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

En liten by i Flandern, 1943. Det er krig, og de to bestevennene Jef og Ward drømmer om å bli helter. Jefs søster Renée drømmer bare om Ward og hans saksofonspill. Da guttene skal av gårde for å kjempe ved Østfronten blir Jef hindret av familien. En misforståelse fører allikevel til at han får heltestatus i den lille landsbyen.

Året er 1943. Det er krig. Ved Østfronten føres det knallharde kamper mot russerne. Tyskerne lider alvorlige nederlag og trenger flere tapre unge menn ved sin side.

Jef drømmer om å bli helt, helst sammen med bestevennen Ward. Søsteren Renée har ingen slike drømmer. Hun har nok med Ward, hans himmelske saksofonspill og fløyelsblikk. For guttene er dette deres sjanse til å bli helter. For folk og fedreland. For en bedre verden. Ward kan ikke vente med å komme seg av gårde. Men ikke alle er av samme oppfatning.

En gripende fortelling om krig i kjærlighetens tid og om de vanskelige valgene en krig kan stille menneskene overfor.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202320430

EAN 9788202320430

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Belgia

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Følger trenden og lager liste

• "Savner deg, hilsen Sara" av Jackie French
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan
  • "Silkefabrikken Harmonien" av Tash Aw
  • "Av en annen verden - roman" av Kari Fredrikke Brænne
  • "Alltid hos deg" av Maria Ernestam