Pinnsvinets eleganse

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Arneberg 2008 Innbundet

Romanen er delt inn i korte kapitler som veksler mellom Reneés og Palomas fortellerstemme. 12-åringen Paloma deler sine tanker og dagbok om verdens bevegelser med oss, mens Reneé, en 54 år gammel enke, fremfører sine iakttakelser med underfundig klokskap og sosial satire.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Frankrike

Reneé er en 54 år gammel portnerkone i Paris. I hele sitt liv har hun forsøkt å gjøre seg selv så usynlig som mulig. Utad fremstår hun som en uvitende, uskolert kvinne som ikke har greie på noe som helst. Beboerne i bygningskomplekset behandler henne også som en ubetydelighet.

Men Reneé lever et dobbeltliv. Hun elsker nemlig litteratur, musikk og kunst - i smug. Ja, hun er riktignok en fattig og uskolert kvinne, men uvitende er hun langt fra. Og hun lever med den forestilling at dersom noen av beboerne skulle oppdage hvem hun egentlig er, ville hun få sparken på minuttet.

Rikmannsdatteren Paloma bor i bygningen hvor Reneé er portnerske. Hun er 12 år og lynende intelligent, men likevel dypt ulykkelig. Så ulykkelig at hun ikke ser noen vits i å leve lenger ...

Paloma gjennomskuer Reneés dobbeltspill, men først da japaneren Kakuro Ozu flytter inn i bygningen, flettes livene til disse tre menneskene sammen. Og plutselig skjer det ting som snur opp ned på det meste ...

Gjennom boka veksler Reneé og Paloma om å være fortellerstemmene, og gjennom dette grepet kommer vi som lesere svært tett inn på begge.

Dette er en fortryllende bok - faktisk noe av det vakreste jeg har lest, med fare for å bli klisjéfylt. Mens jeg leste, ble jeg fylt både av glede og sorg. Og jeg ønsket at boka aldri skulle ta slutt ... Jeg ble så uendelig glad i personene i boka. Beskrivelsen av beboernes firbente - både hunder og katter - er ganske enkelt rørende. At romanen ble vinner av den franske bokhandlerprisen i 2006, forundrer meg overhode ikke!

En bok å bli glad i. Intellektuellt utfordrende og samtidig leken og morsom. Kan med fordel leses flere ganger, da den fungerer på flere plan. Følger du ekstra godt med, kan du risikere å lære noe vesentlig om det å være menneske...

Tenk at en bok kan være både intellektuelt utfordrende, tankevekkende, hysterisk morsom, følsom og sår, samtidig som den er uendelig vakker.
Jeg leser hver eneste setning med ettertrykk. Så sakte jeg kan, for jeg er livredd for å bli ferdig med denne boka.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Denne boken kan leses på mange nivå. Jeg oppfatter at gjennomgangstemaet er hvordan vi oppfatter oss selv og hvordan vi oppfatter andre, hvordan dette kan lede til fordommer, men at vi i noen tilfeller kan bli positivt overrasket. Boken er godt skrevet, rik på gode formuleringer og bilder, og har flere referanser til litteratur, filosofi, kunst og musikk.

Men hvis vi frykter morgendagen, er det fordi vi ikke vet hvordan vi skal bygge nåtiden, og når vi ikke vet hvordan vi skal bygge nåtiden, sier vi til oss selv at vi skal nok klare det i morgen, og så går det i vasken fordi i morgen alltid ender med å være i dag,

Folk tror de følger stjernene, og så ender de som gullfisk i en bolle.

Menneskene lever i en verden hvor det er ordene som har makt, ikke handlingene, og den ypperste form for kompetanse er å beherske språket.

Vi ser aldri lenger enn til det vi er sikre på, og enda alvorligere er det at vi har gitt avkall på møtet. Det eneste vi møter, er oss selv, uten at vi kjenner oss igjen i disse permanente speilene. Hvis vi var oppmerksomme på det, hvis vi ble klar over at det alltid bare er oss selv vi ser på i den andre, og at vi er alene i ørkenen, ville vi bli gale. Når mor serverer fru de Broglie makroner fra Laudrée, forteller hun livshistorien sin til seg selv og knasker bare i vei på smaken av seg selv. Når pappa drikker kaffen sin og leser avisen, betrakter han seg selv i et speil som minner om Coué-metoden med positiv selvsuggesjon. Når Colombe snakker om Marians forelesninger, skjeller og smeller hun på sitt eget speilbilde, og når folk går forbi portnerkonen, ser de bare det tomme intet fordi det ikke er dem selv.

Jeg for min del bønnfaller skjebnen om å gi meg sjansen til å se lenger enn til meg selv og til å møte noen.

De rike tror at småfolk opplever menneskelige følelser mindre intenst og mer likegydlig, kanskje fordi livet deres er så fortynnet, så blottet for pengenes og forbindelsenes oksygentilførsel.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Jeg har virkelig håvet inn masse forskjellig på loppis i år, gleder meg til mye lesetid i påsken, og håper jeg har funnet noen skatter her...

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

• "Mandelplukkersken" av Simonetta Agnello Hornby
  • "Å telle duer" av Marie-Sabine Roger