Bienes hemmelige liv

av (forfatter) og Bård Kranstad (oversetter).

Bazar 2005 Innbundet

Lily har vokst opp i troen om at hun drepte mora da hun var fire år gammel. Nå er hun blitt 14, og hun lengter etter tilgivelse og ei mors kjærlighet. Lily bor på en ferskenfarm i Sør-Carolina, og hennes eneste venn er den svarte tjeneren Rosaleen. Når hjemstedet eksploderer i raseopptøyer og Rosaleen blir arrestert og mishandlet, blir Lily nødt til å handle.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted South Carolina

Dette er en veldig fin bok man absolutt må lese! Veldig vakker!

vakkert bok. man bli drevet med alle følelser og stemningen. leser denne en gang i året..

Denne boka så jeg frem til å lese etter alle de fine omtalene, men kan ikke si annet enn at jeg ble skuffet. I utgangspunktet en god historie, men forfatteren klarer ikke å gi troverdighet til noen av personene, samt at det blir for mye amerikansk kliss og dårlig språk. Terningkast 3.

Ei fin og rørende historie om Lily som på tragisk vis mener hun har forårsaket sin mors død, samtidig som at hennes far avviser henne, og behandler henne dårlig. Sammen med sin husholderske rømmer hun, og finner et bedre liv på en bieplantasje. Der opplever hun å bli aksptert for den hun er, på tross av løgner hun har blitt så flink til.... Ei god bok om både en tragisk barndom, men også om rasemotsetninger i sør-statene. Anbefales.

Fin, men litt langdragelig

Folk som tror at døden er det værste som kan skje, vet fint lite om livet.

Kroppen vet om ting lenge før hodet. Jeg lurte på hva det var kroppen min visste, men som jeg ikke visste.

Livet har det merkverdig nok med å gå videre uansett hvor nedslått du er.

Du kan være dårlig i noe, men om du elsker det er det likevel nok.

Folk som tror at døden er det verste som kan skje, vet fint lite om livet.

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

I det siste har jeg begynt å lese mange av bøkene bak filmer. mer eller mindre bevisst. Noen av bøkene leste jeg før jeg så filmen, andre etter. Noen visste jeg ikke at fantes som film en gang.

Her er de "bøkene bak filmen" jeg har lest/leser til nå. Har du andre tips til bøker bak filmer? Hva likte du best - bok eller film?

• "Havfruestolen" av Sue Monk Kidd
  • "Granateplene - en mor-datter-historie" av Sue Monk Kidd