Bienes hemmelige liv

av (forfatter) og Bård Kranstad (gjendikter).

Bazar 2005 Innbundet

Lily har vokst opp i troen om at hun drepte mora da hun var fire år gammel. Nå er hun blitt 14, og hun lengter etter tilgivelse og ei mors kjærlighet. Lily bor på en ferskenfarm i Sør-Carolina, og hennes eneste venn er den svarte tjeneren Rosaleen. Når hjemstedet eksploderer i raseopptøyer og Rosaleen blir arrestert og mishandlet, blir Lily nødt til å handle.

Bienes hemmelige liv finner sted i Sør-Carolina i 1964. Vi møter Lily Owens som har fått hele livet sitt preget av vage minner om den ettermiddagen da mamma døde. Når Lilys liksommamma, den afrikansk-amerikanske stuepiken Rosalyn, brutalt blir slått ned og arrestert etter at hun har fornærmet tre usympatiske rasister, bestemmer hun seg for å søke lykken på landeveien. Sammen med Rosalyn flykter hun til Tiburon, også en liten by i Sør-Carolina. Her hviler hemmeligheten om Lilys mor. De blir tatt vare på av en trio med birøktere - tre afrikansk-amerikanske søstre - og nå introduseres Lily for bienes suggererende verden som består av bier, honning og den sorte madonna. Med sitt budskap om guddommelig kjærlighet og kjærlighetens forvandlende krefter, blir denne boken en debut som regelrett besetter leseren og som rekrutterer nye lesere i et forrykende tempo. Bienes hemmelige liv er blitt en internasjonal sensasjon, først og fremst i kraft av sin nydelige fortelling og de følelser den vekker hos leseren. Den har ligget ikke mindre enn 62 uker på topp av Publishers Weekly's paperbackliste, og har så langt solgt over 3 millioner eksemplarer - bare i USA.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted South Carolina

Dette er en veldig fin bok man absolutt må lese! Veldig vakker!

vakkert bok. man bli drevet med alle følelser og stemningen. leser denne en gang i året..

Denne boka så jeg frem til å lese etter alle de fine omtalene, men kan ikke si annet enn at jeg ble skuffet. I utgangspunktet en god historie, men forfatteren klarer ikke å gi troverdighet til noen av personene, samt at det blir for mye amerikansk kliss og dårlig språk. Terningkast 3.

Fin, men litt langdragelig

Fantastisk bok! Veldig interessant

Folk som tror at døden er det værste som kan skje, vet fint lite om livet.

Kroppen vet om ting lenge før hodet. Jeg lurte på hva det var kroppen min visste, men som jeg ikke visste.

Livet har det merkverdig nok med å gå videre uansett hvor nedslått du er.

Du kan være dårlig i noe, men om du elsker det er det likevel nok.

Folk som tror at døden er det verste som kan skje, vet fint lite om livet.

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

De er ikke nødvendigvis dårlige, men de er ikke Så Bra at det fortjener all den positive omtalen de har fått. Mange av disse har jeg lest nettopp pga. all opppmerksomheten, og blitt skuffet.

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

I det siste har jeg begynt å lese mange av bøkene bak filmer. mer eller mindre bevisst. Noen av bøkene leste jeg før jeg så filmen, andre etter. Noen visste jeg ikke at fantes som film en gang.

Her er de "bøkene bak filmen" jeg har lest/leser til nå. Har du andre tips til bøker bak filmer? Hva likte du best - bok eller film?

• "Havfruestolen" av Sue Monk Kidd
  • "Granateplene - en mor-datter-historie" av Sue Monk Kidd