Havfruestolen

av (forfatter) og Sidsel Mellbye (oversetter).

Bazar 2006 Innbundet

Jessie Sullivan har vært gift halve livet og hun tror oppriktig på at hun er lykkelig. Når hun reiser tilbake til den isolerte øya hvor hun vokste opp for å finne ut hvorfor mora hennes har oppført seg så rart, blir hun tiltrukket av Thomas, en benediktinermunk som akkurat skal avlegge sine klosterløfter. Deres møter vekker et enormt seksuelt og åndelig begjær i Jessie, og hun blir dratt mellom sine nye kraftige følelser og lengsler, og det lange ekteskapet sitt. Etter alle disse årene begynner hun å forstå hvem hun egentlig er og hvor hun hører hjemme, men hun begynner også å forstå hvor mye av det gamle livet hennes som har plass i det nye.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted South Carolina

Huff... Bortkastet tid å lese denne.

Du kan ikke hindre hjertet ditt i å elske heller - det blir som å stå ute ved havet og brøle til bølgene at de skal stoppe

Det hadde vært så lett å overse hjertet før. En liten følelsesfabrikk man lett kunne stenge.

Det var som om noen plutselig hadde gitt meg en diger stein, like tung som all lidelsen jeg hadde forårsaket, og sagt "Se her, nå må du bære denne"

Midt på kommoden sto mors madonna i keramikk med en lubben Jesus på hoften og et uttrykk av fødselsdepresjon i ansiktet.

Tilgivelse er så mye vanskeligere enn anger. Jeg kunne ikke forestille meg hvilken voldsom overgivelse det ville kreve av ham.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Når du er lat og varm, sola teiker og du trenger noe lett.

• "Granateplene - en mor-datter-historie" av Sue Monk Kidd
  • "Helbredelsen" av Jonathan Odell