Lesesirkelen

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Bokklubben 2007 Innbundet

Medlemmene i lesesirkelen er like forskjellige som bøkene de leser. Men alle har de sine hemmelige håp og bekymringer: for en ny kjæreste, en utro ektemann, en syk mor, en opprørsk datter, for barnet man skal ha eller barnet man ikke får.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2007

Her er det et frodig persongalleri. Jeg måtte holde tunga rett i munnen for å holde styr på alle sammen. Boka er midt i blinken for oss bokelskere. Jeg får selv lyst til å være med i en lesesirkel.

En helt grei bok, men ikke så mye mer enn det

Klarar inte av att hålla de olika medlemmarna åtskilda så jag avbröt tills jag kan lyssna mer koncentrerat någon gång.

Etter 250 sider hadde jeg fremdeles ikke klart å holde styr på hvem som kjente hvem fra før, hvem som hadde en relasjon til hvem, og hva som skjedde hvem. Når jeg da ga opp å holde styr på dette og leste hvert personavsnitt for seg selv (om det går an å si det på den måten), ble boka bedre. Men langt fra bra, og ikke noe jeg kommer til å anbefale i det vide og brede.

Lettleselig kjekk bok som passet godt på ettersommeren! Lett å kjenne seg igjen i damenes verden og diskusjoner siden jeg er med i leseringen selv!

Når en du elsker dør, er det som om de etterlater deg bare halvparten av livet deres sammen. Det mennesket du var i deres øyne dør sammen med dem.

I lesesirkelen forrige måned kom de inn på emnet mødres evig dårlige samvittighet og hvordan mødre dømmer barna sine til å gjenta deres eget liv. Alle var enige om at skyldfølelse og bekymring kom samtidig med første melkespreng.

Jeg bet meg merke i det hun sier om at man heller skal bedømme hvor velfungerende et forhold er ut fra hvor mye partene snakker sammen når de er på restaurant, enn hvor ofte de ligger med hverandre.

Som vanlig gikk Harriet fullastet opp trappen, med en vaklevoren haug av enkeltstående sokker, gensere noen hadde kastet fra seg, herreløse leker - dagens rot og skrot. Ned var det alltid med en kopp eller to, plastkrus funnet under senger, leste aviser og klissete medisinskjeer. Og opp, som allerede oppsummert. Variasjon var jo livets krydder, slo hun fast for seg selv med et skjevt smil.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Mange titler som berører bøkenes verden

Mange titler som berører bøkenes verden

Var hos ene søskenbarnet mitt dag som har kjøpt seg hus med masse innhold, bl.a. en MASSE bøker som jeg fikk plukke fritt det jeg ville av.
Jeg var i himmelen en stund! Her er bøker nok for en god stund fremover!!

En liste bestående av alle bøkene jeg har lest i 2015.

• "Vennskapsprøven" av Elizabeth Noble
  • "Damekupeen" av Anita Nair