Røverbruden

Aschehoug 1996 Innbundet

Zenia vant alltid kampen om menn og oppmerksomhet, og hun brukte andre for å dekke sine egen behov. Tony, Roz og Charis trodde de var kvitt Zenia. En bombeeksplosjon i Beirut hadde tatt hennes liv, og de hadde til og med vært i begravelsen. Men fem år senere dukker Zenia opp igjen. Skal de aldri bli kvitt henne? Om rivalisering og kamp mellom kvinner.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788203202124

EAN 9788203202124

Serie Maxi-bok

Tre kvinner i Toronto får livene sine ødelagt av Zenia, som tar mennene deres (og mer til), en etter en. De tror hun er død, men plutselig er hun tilbake i byen. Det er tid for et oppgjør med Zenia.

Dette er den åttende Atwood-boka jeg leser på kort tid, og nå vet jeg hva jeg går til: I Atwoods bøker er nesten alle mellommenneskelige relasjoner maktkamper. Det er like greit å tro det verste om andre og lete etter deres egentlig motiver, godhet og raushet er for idioter som ber om å bli utnyttet. De tre hovedpersonene i Røverbruden har sår fra oppveksten, og bakgrunnshistoriene deres er skikkelig fine. De tror de har funnet en venn i Zenia, men hun er destillert kynisme. Vend det andre kinnet til, og du får en på trynet der også.

Jeg kan godt like å lese om sleipinger, men synes ikke denne boka lykkes helt. Zenia blir bare kjip, uten særlige motiver å bli klok på. De tre kvinnene som blir manipulert er litt for teite til at jeg synes synd på dem. Jeg synes avslutningen lar for mye bli hengende i lufta, og forfatteren kommer nesten ut av boksidene i sitt forsøk på å tolke fortellingen for oss.

Der er utrolig,tenker hun,hva man skal måtte gjøre for å bli behandlet som en kvinne her i denne byen. Nei,ikke kvinne. Dame. Som sjefsdame. Boyce har sans for stil,det er det det dreier seg om,og sans for konvensjoner. Han respekterer hierarkier,har sansen for skikkelig porselen,går ikke over streken. Han liker det faktum at det finnes en rangstige,med trinn på,for han vil klatre.

An-Magritt (Falkberget, Nattens brød): Arbeidsjern og medmenneske

Bestemor Skogmus (Egner, Hakkebakkeskogen): Usentimental pragmatiker ("Vi spiser hverandre og ferdig med det!")

Cruella De Vil (Smith, 101 Dalmatinere): 101% gjennomført bikkjehater

Dobbelt-Petra (Braaten, Den store barnedåpen): Omsorgsfull og handlekraftig

Elias Rukla (Solstad, Genanse og verdighet): Ibsen-elsker med lengsel etter den dype samtalen

Frøken Smilla (Høeg, Frøken Smillas fornemmelse for sne): Passe egenrådig

Gisle Sursson (Soga om Gisle Sursson): Mann med stor M