Katteøyet

Aschehoug 1989 Innbundet

Den suksessrike maleren Elaine kommer fra Vancouver for å overvære åpningen av sin retrospektive utstilling i Toronto,der hun vokste opp. Gjensynet med byen vekker mange konfliktfylte minner i henne. Særlig dukker etterkrigstidens skoledager og barndomsvenninnen Cordelia opp i hennes tanker. Atwoods skildring av venninneforhold og maktkonstellasjoner småjenter imellom overgår i grusomhet og rystende, stillferdig styrke det meste man har lest om barns hemmelige liv. Parallelt løper skildringen av Elaines liv i familien og hennes uuttalte ømhet og respekt for foreldrene og broren.

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788203161186

EAN 9788203161186

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 1990

Hva er poenget med å lese et helt forfatterskap i kronologisk rekkefølge? Den største gleden er å se hvordan forfatteren kretser rundt mange av de samme motivene, men gjerne med større intensitet og naknere desto mer modent forfatterskapet blir.

Katteøyet er den dystre tvillingromanen til Dronning Orakel, som hun skrev 12 år tidligere. Miljøet, scenene og romanfigurene ligner kraftig, men denne boka vrir seg ikke over i komikken. Den går rett inn i det grusomme og holder oss der. Som alltid hos Atwood handler det om makt mellom mennesker, og mest om nådeløsheten mellom barn. (Når dine barns venner er ekstremt høflige mot deg, lytt til den lille alarmklokken du hører.)

Det er også noen meta-nivåer her. Når hovedpersonen, kunstneren Elaine, blir intervjuet av et magasin, nekter hun å godta noen av premissene som journalisten legger. Aller minst vil hun bli stemplet som feministisk kunstner.

Jeg innbiller meg at det er forfatteren selv som snakker, tre år etter verdenssuksessen Tjenerinnens beretning.

Tempoet i boka synker utover boka, og den kunne godt vært kortere. Men det er ikke nok til at jeg dropper sekser-terningen.

Før jogget jeg, men det tar på knærne. For mye gulrot gjør deg gul, for mye kalsium gir nyrestein. Sunnhet dreper.

Jeg har utviklet en intens avsky for klisne søtsuppesangere. Frank Sinatra er Den syngende sukkerlake

Tiden er ikke en linje, men en dimensjon, i likhet med rommets dimensjoner. Hvis man kan krumme rommet, kan man også krumme tiden, og hvis man visste nok og kunne bevege seg raskere enn lyset, kunne man reise baklengs i tiden og være to steder på én gang.

• "Tidenes morgen" av Margaret Atwood
  • "Råd fra villmarken" av Margaret Atwood