Alberte-trilogien

Gyldendal 2004 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Trebindsverket om Albertes kamp for å realisere seg som kunstner og forme sitt eget liv. Alberte og Jakob (1926) skildrer oppveksten i Tromsø. Alberte og friheten (1927) og Bare Alberte forteller fra kunstnermiljøet i Paris og om veien fram til fullbyrdelsen som kunstner.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205325364

EAN 9788205325364

Serier Gyldendal klassiker Alberte-trilogien (1-3)

Genre Klassisk litteratur

Der var noget, hun skulde levd, noget annet enn dette. Der går en sti etsteds, hun ikke finner.

Intet er uhelbredelig, alt går over. Fra det første støt i en, som varsler fare, tvers gjennem febertider av urolig drømmeri, når man sikkert frem til frihet igjen. En dag er det hele falt ut av tanken av sig selv, ligger glemt bak en.

Da går noget op for henne. Alt det vonde, all forgjeves lengten, alt skuffet håp, alt nag og savn, de plutselige slagene som en dovner litt bort av, så det kanskje går år før en riktig fatter hva det var som hendte, det er viten om livet som kommer til en. Bitter og vanskelig, tung å komme igjennom, men den eneste veien til kunnskap om seg selv og andre. Av medgang kommer overmot, motgang er til å få forstand av. Efter all medfart kommer kanskje alltid en dag da en tenker: Det var vondt, men en befrielse allikevel. En spjære i min uvitenhet, en hinne som brast for mitt syn.

Ett har hun med sig op igjen, livet. Livet, som til enhver ti, selv når det er kummerligst, bærer alle muligheter i sig, som det tørre og uanselige frø gjør det. Ingen ser dem. Men de er der.

Man kan se skred komme, oversvømmelser og andre katastrofer, det er ikke sagt man kan undgå dem for det.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "Kranes konditori" av Cora Sandel