Det dyrebare

Oktober 2011 Innbundet

Forfatteren Jon Dreyer sliter med skrivesperre og er stadig utro mot kona Siri Dreyer-Brodal, som er en dreven kokk og restaurantinnehaver. Problemene startet da familiens barnepasser, Mille, forsvant sporløst, for så å seinere bli funnet død. Siri, på sin side, er bekymret for moren, Jenny Brodal, som har begynt å drikke igjen etter å ha vært tørrlagt i tjue år. Og verken Jon eller Siri vet hva de skal gjøre med den vanskelige datteren Alma.

Jon Dreyers liv er i ferd med å rakne. Det store litterære prosjektet hans skulle vært fullført for flere år siden. Han kjemper med skrivesperre og er stadig utro. Alt begynte, tenker han, da nitten år gamle Mille forsvant uten et spor, for så å bli funnet død to år senere. Jons kone, Siri Dreyer-Brodal, er en dreven kokk og restaurantinnehaver som har sine egne stridigheter å overkomme. Ikke bare er hun gift med en troløs mann, men hvordan skal hun forholde seg til den sterke og utrøstelige moren, Jenny Brodal, som bestemmer seg for å begynne å drikke igjen etter å ha vært tørrlagt i tjue år, akkurat i tide til den lenge planlagte 75-årsfeiringen? Og verken Jon eller Siri aner hvordan de skal håndtere den uforutsigbare og uregjerlige datteren, Alma. Milles forsvinning og uvissheten om hva som skjedde, preger alle som var berørt av henne. Gradvis avdekkes en historie om kjærlighet og grådighet, om hemmelige liv og smertefulle forbindelser. Linn Ullmann har skrevet en besettende, beksvart og humoristisk roman om sorg og overlevelse, om en familie som blir offer for sine egne hemmeligheter og om en brutal forbrytelse - men også en fortelling om å fortelle: om hvordan liv diktes opp og om, igjen og igjen.

Forlag Oktober

God bok. En av de beste jeg har lest på lenge. Språket er rikt og flytende, personskildringene interessante fordi forfatteren får fram det sammensatte mennesket ved blant annet å skifte synsvinkel. Vi "kommer inn i " flere av de sentrale personene i boka og opplever det som skjer (og ikke skjer) gjennom flere persoener Personene ble så levende for meg pluss at de hadde troverdighet - de var ikke endimensjonale.

Siri driver to restauranter. Mannen Jon er forfatter og skriver på siste bind i trilogien sin. Problemet hans er at han har skrivesperre, og utsetter stadig utgivelsen. Dette irriterer vettet av Siri, og det sliter på ekteskapet. I tillegg er Siri overbevist om at Jon er utro. På toppen av problemene troner Siris mor og eldstedatteren Alma. Hverken Jon eller Siri forstår seg på Alma. Det gjør derimot Jenny, Siris mor. Da Siri planlegger morens 75 års dag topper det hele seg med at en ung jente forsvinner.

Dette er etter min mening Linn Ullmanns beste bok!

Ullmann er mesterlig når det gjelder å beskrive det vanskelige. Subtilt men samtidig tydelig. Nydelig språk.

Den som mangler ord, er fattig!

6ordsanmeldelser av bøker, intet mer intet mindre....

Ikke se deg tilbake hele tida! Det er da du mister balansen og faller.

vi sårer andre når vi lyver, og vi sårer oss selv ...

Jenny var ikke død. Men hun var ikke akkurat levende heller.

dagene var lange som år, og årene raste av gårde som dager

Det du vil oppdage når du blir eldre er at ordene forsvinner. Og minnene, selvfølgelig. Og til slutt kroppen.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Alle disse bøker som kom inn i mit hjem, lite visste jeg at de skulle forbli uleste... Men i år, dere. I år skal jeg komme meg igjennom en liten brøkdel!

Ingen umulighet, langt i fra, samtlige bøker ØNSKER jeg å lese. Det er et bra utgangspunkt!

Vel. Utenom Silmarillion. Den gir meg akutt angst.

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

Bøker jeg fikk med meg fra bytte-hylla på hotellet i Bulgaria :)

Liste over bøkar eg les i 2011 og ein kortkort meining om dei.

• "Sommerhus med svømmebasseng" av Herman Koch
  • "Mor om natten - roman" av Niels Fredrik Dahl