Profeten

Gyldendal 1973 Innbundet

Forfatteren formidler sin visdom gjennom profeten Almustafa. Her taler han om kjærlighet og ekteskap, om familie, barn og tro. I et poetisk språk forteller han hvordan vi skal leve for å være fullverdige moralske mennesker.

Utgivelsesår 1973

ISBN13 9788205003316

EAN 9788205003316

Jeg har flere ganger lest boka, og bla brukt deler av den i taler etc. Men den riktig store "leseropplevelsen" fikk jeg da jeg hørte den! Selveste Ole Paus leste seg slepent gjennom, mens Ketil Bjørnstad spilte! Dessverre ikke live og bare for meg, men lydboka er vidunderlig! Ketil Bjørnstads musikk er så flott, og tekst, stemme og musikk hever teksten til...ja, den flotteste lydbok jeg har hatt gleden av å høre!

Dette er virkelig en av verdens aller vakreste bøker. Vakker og tidløs med sin livsvisdom og poesi. Anbefales på det varmeste!

Dette er etter mi meining den vakraste boka eg har lese. Den er fort å lese, men eg vert aldri ferdig med den. Den har støtta meg i sorg og glede. Den gjev rom for ettertanke, og den har musikk i si sjel.
No har eg fått tips om at den er komen som lydbok med Ole Paus og Ketil Bjørnstad. Den må eg ha.

Kan leses, om og om, igjen, deler av den, eller hele.

Hei alle bokelskere !
Denne boka leser jeg litt i hver dag .Den rører meg dypt ,den smyger seg inn i sjelen på en rolig og behagelig måte .Den blir med meg for alltid .Pennen er ført i visdom og kjærlighet .

Den som bærer sin moral som finstas, burde heller gå naken.

Si ikke, «Jeg har funnet sannheten,» men si heller, «Jeg har funnet en sannhet.» Si ikke, «Jeg har funnet sjelens sti.» Si heller, «Jeg har møtt sjelen på min sti.»

Dere gir bare lite når dere gir av deres eiendeler. Det er først når dere gir av dere selv at dere virkelig gir.

Når kjærligheten gir deg et tegn, så følg ham, Selv om hans veier er harde og bratte. Og når hans vinger folder seg rundt deg, så overgi deg til ham, Selv om sverdet han har skjult under vingene, kan såre deg.

Noen av dere sier: "Gleden er større enn sorgen", og andre sier: "Nei, sorgen er størst." Men jeg sier at de er uadskillelige. Sammen kommer de, og når den ene sitter alene med deg ved ditt bor, skal du huske at den andre sover i din seng.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.