Huset ved moskeen

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

I åtte hundre år har moskeens åndelige leder kommet fra familien til teppehandleren Aqa Djan. Huset hans ligger ved moskeen og rommer hele familien med alle dens medlemmer. Her er historier om kjærlighet og svik, om kvinner med slør, bomber, penger og forbud. Romanen rommer Irans dramatiske historie, historien om den islamske tradisjonen og om det moderne Iran, historien om fundamentalisme og oppbrudd fra fundamentalisme.

En ny, ytterst aktuell og innsiktsgivende roman av den iranskfødte forfatteren bak Spikerskrift. I åtte hundre år, generasjon etter generasjon, har Aqa Djans familie hatt en sentral posisjon i den iranske byen Senedjan. Like lenge har moskeens åndelige leder kommet fra deres familie. Imamen As-saberi er en viktig mann, men hans fetter Aqa Djan er like viktig: Som teppehandler eier han basarens eldste forretningslokale og har hundre mann ansatt. Basaren er byens viktigste økonomiske knutepunkt, og Aqa Djan er både leder for moskeen og basaren. I tillegg skriver han ned det som skjer i familien og i samfunnet rundt. Den enorme familien til Aqa Djan bor i huset ved moskeen, et hus med 35 rom, en bikube full av bestemødre, barn, kjøpmenn og halvguder. Og historiene flommer inn og ut av huset, historier om kjærlighet og svik, om kvinner med slør og kvinner med nylonstrømper, om penger og forbudte fjernssynssendinger, om bomber og skudd. Dette heseblesende familieeposet rommer Irans dramatiske historie, historien om den islamske tradisjonen og om det moderne Iran, om fundamentalisme og oppbrudd fra fundamentalismen. Her er dikt, legender og overtro, alt formidlet på en personlig, klok og ikke-fordømmende måte. En roman om "hverdags-islam" og om hva det vil si å leve med Koranen som ledesnor.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205362727

EAN 9788205362727

Omtalt sted Iran

Boka er forteljinga om ei betydningsfull storfamilie i den fiktive iranske byen Sandjān. Familien bor vegg i vegg med ein viktig moske, og har også styringa av denne. Gjennom små og store hendingar i familien får lesaren eit lite gløtt av iransk samfunnsliv, og korleis dette endra seg frå sjahen sitt styre via dramatiske hendingar under den iranske revolusjonen og i tida etter. Undervegs i boka blir perspektivet i forteljinga utvida frå huslege scener til internasjonal politikk, og forfattaren skildrar mellom anna ayatollah Khomeini og kretsen rundt han (eg lurer stendig på kor mykje som er fiksjon i denne delen av forteljinga) i tida rundt revolusjonen. Frå min ståstad verkar det ganske tydeleg at det er ein dårleg ide å la ein fanatisk geistlig take over styringa i eit land.

Familieoverhovudet Āqa Djān er ein rettvis og mild mann som har høg status i byen. Men ettersom tidene endrar seg mister han gradvis statusen, og ettersom den religiøse fanatismen breier om seg i landet (og der det einaste som dyrkast like intenst som religionen er Amerika-hatet) mister han også innflytelsen over moskeen. Ulike familiemedlemmer vel, eller trekkast inn i, ulike sider eller roller under revolusjonen, og dette gjer at familien rivast i stykker. Klimaet betrar seg heldigvis litt mot slutten av boka.

Eg lurer på om sjølve huset og moskeen kan lesast som eit bilete på det iranske samfunnet, der huset (det sekulære) og moskeen (religionen) var ei eining før revolusjonen, men der religionen tok så stor plass etter revolusjonen at den nærmast utsletta alle andre aspekt av samfunnslivet.

Alt i alt likte eg boka godt, nesten godt nok til å trille ein 5’er men berre nesten.

Det tok litt tid før denne boka "tok av", men det er vel verdt å lese videre! Etter hvert presenteres vi for mange spennende og fascinerende menneskesjebner, som flettes inn i hverandre - alt sentrert rundt huset ved moskeen og hovedpersonen Aga Djan.

Et samfunn i dramatisk endring utgjør rammen for romanen. Vi får innblikk i Irans nyere historie, som starter med sjah-veldet og ender med fremveksten av et fundamentalistisk samfunn styrt av ayatollaer. Under sjahen var ingen i tvil om hvem som betydde noe i samfunnet og hvem som hadde makt. Etter at Khomeni overtok makten, spredte frykten og angiveriet seg, og folk ble fengslet og drept uten lov og dom. Man kunne ikke stole på noen - selv ikke medlemmer av nærmeste familie. Alt ondt kom fra Vesten og Amerika i særdeleshet ... Aga Djan må innse at hans posisjon som en betydningsfull mann tilhører en tilbakelagt epoke.

Det som gjorde boka spennende for meg var at jeg fikk innblikk i en historie jeg fra før av bare kjente fra utsiden. Slike bøker bidrar også til å tegne et mangfoldig og nyansert bilde av et folk som man grunnet manglende kunnskaper gjerne har veldig stereotype oppfatninger om.

Når jeg likevel ikke vil rangere denne boka høyere, er det fordi jeg synes det glipper litt på slutten i romanen.

Boka får uten tvil en femmer av meg, var en utrolig lærerik tur for meg.Forfatteren har skrevet boka på en ganske nøytral måte, han viser oss et land både under Sjahen sitt styresett, som vel kalles et autokratisk vestlig orientert monarki. Sjahen ledet et veldig strengt regime, han hadde sikkerhetspoliti og spioner, så befolkningen var aldri trygg, det vises tydelig i familien han lar oss bli kjent med. En familie som representerer den største del av befolkningen av Iran. Det var nok bare den rike eliten som dro nytte av Sjahens storforbruk av penger, og USA. Han ble tvunget til å flykte landet i 1979. Noen få måneder etter kom Khomeini til makten, han ble utnevnt til den ledende Ayatollaen. Som Sjahen var også Khomeini sin tilhengerskare ikke så stor, han ledet med et mer brutalt regime, som var veldig synliggjort. Befolkningen ble tvunget til å følge han sitt styresett, hvis ikke så ble de straffet med den verste tortur og døden. Han oppnevnte egne dommer som fikk i oppdrag til å henrette uskyldig folk. Khomeini tok også raskt avstand til USA:

Jeg kunne fortsatt og fortsatt, for meg som selvfølgelig hadde hørt om alle disse fryktelige hendelsene, var denne boka en skikkelig oppvekker. Forfatteren har nok med hensikt og en utrolig effektfull måte fremstilt Irans grusomme historie!

Vel.. ferdig med Huset ved Moskeen.. Hadde hørt så mye om denne boken, så den lå i "ventestablene" mine.. På en måte syns jeg det var en fin bok, som belyste det historiske rundt kuppet av Sjahen og Khomenis komme og virke etter det.. Og som det står på permen av boken, når vi leser historiske bøker så oppdager vi gjerne at vi har mere til felles enn vi tror..!! Og det er mange fine og gode personer her som bare ønsker godt. Men som nesten alle andre bøker fra denne delen av verden så beskriver denne boken virkelig hvor utrolig mye skade og ødeleggelser religion gjør i verden. Så mye tid som brukes på Allah.. Så mye død og fordervelse.. Bakstrebersk, diskriminerende osv osv.. Ellers syns jeg boken til tider hadde et slett språk. Men det er vel en av de bøkene jeg kommer til å huske en stund.. :)

Dette var en hyggelig overraskelse. Boken foregår i et muslimsk land og vi møter en familie på godt og vondt. Det er en forfatter bosatt i Nederland som har skrevet den, men man merker godt hvor glad han er i kulturen, familien og hele måten å leve på i en muslimsk storfamilie. Noen er dypt troende, mens andre i familien tar det med religion som en privatsak, selv om de må ha på hijab når de skal ut i det offentlige rom. På mange måter kan boken minne om den grafiske romanen "Persepolis", hvor man ser mange av de samme kontrastene. Vi skjønner at det er land som er i en omveltningsfase hvor de beveger seg mot det religiøse og man har moralpoliti, og innfører sharia.
Boken anbefales på det varmeste

Elven tok i mot tåren, bar den stille med seg i møreket og sa det ikke til noen.

... håret hennes var mørkere og lengre enn den natten man venter på en kjæreste som ikke kommer.

"Hva skal vi med disse militære kjøretøyene?" spurte Āqa Djān.
"De gir festen mer stil," sa viseborgermesteren.

Tidligere hadde hun følt seg som en ballong med en snor som hadde viklet seg inn i en grein, nå følte hun seg plutselig befridd fra greinen, og hun steg høyt opp i luften. Det var en god følelse, samtidig gjorde den henne redd.

Fjernsynet er amerikanernes maktmiddel. De bekjemper vår kultur og vår tro med de apparatene! Jeg har hørt så mye rart om fjernsynet, om skitne programmer som gjør ånden syk.

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

For ei tid tilbake startet jeg en tråd hvor jeg etterlyste bøker med den sympatiske farsfiguren. Dette var etter at jeg hadde lest flere bøker etter hverandre hvor faren var svært lite sympatisk, som Knausgårds "Ute av verden", Sofi Oksanens "Stalins kyr" og Harry Bernsteins "Den usynlige muren". Jeg greide ikke å komme på noen bøker som hadde kloke, sterke personligheter i farsrollen, og etterlyste tips på slike romaner. Heldigvis kom det inn mange gode forslag, og det er plass til flere :))

Jeg har virkelig håvet inn masse forskjellig på loppis i år, gleder meg til mye lesetid i påsken, og håper jeg har funnet noen skatter her...

Har du hørt om flyttnøkler? En helt vanlig gjennstand som er kamuflasje for et transportmiddel som frakter den som er i berøringen med den over store avstander? Disse gjenstandene kan være hva som helst. Som gamle støvler, blikk bokser, gummi dekk eller bøker. Skjønner du hvor jeg vil henne? For uavhenig av magiske egenskaper og inflytelse fra Harry Potter kan bøker gjør nettopp dette; nemmelig transportere deg til fjerne steder. Helt til verden utenfor... Og verden utenfor er faktisk ikke så veldig liten. Den omhandler vel, for min del, omtrent alt som strekker seg utenfor Bergens bys usynlige grenser. Men jeg forholder meg da mest til bøker som strekker seg litt lenger enn det. Bøker som griper tak i verden utenfor livet slik vi kjenner det og berører nye mennesker, ukjente kulturer, fremmede samfunn og ulike religioner. Bøkene på denne listen gir et innblikk i andre menneskers dagligliv i deres hjemland, eller i livet som en fremmed og flyktning i den verden som vi kjenner så godt og tar så forgitt.

• "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Brente skygger" av Kamila Shamsie
  • "Vinter i Madrid" av C.J. Sansom