Fatimas hånd

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Bazar 2010 Innbundet

Andalusia, 1568. De spanske muslimene gjør opprør mot sine kristne undertrykkere, et opprør som utvikler seg til en blodig religionskrig. Blant opprørerne er den unge Hernando, sønn av ei maurisk kvinne og en prest, som ser det som si livsoppgave å skape harmoni og toleranse mellom de to kulturene. Hans store kjærlighet, Fatima, gir ham styrke til ikke å gi opp. Hernando pønsker ut en plan for å forsone de to krigende partene, og samtidig de to delene av sin egen identitet.

Andalusia, 1568. Etter årevis med undertrykkelse gjør de spanske muslimene - moriskene eller maurerne - opprør mot sine kristne undertrykkere. Blant opprørerne er også den unge Hernando, sønn av en maurisk kvinne og presten som voldtok henne. Han ønsker å redde sitt folk og sin kultur fra undergangen, og at de skal få frihet og respekt. Men oppstanden utvikler seg snart til en blodig religionskrig der begge parter begår brutale og grusomme overgrep. Hernando, som på grunn av sitt opphav blir mistrodd av både kristne og morisker, ser det som sin livsoppgave å forsøke å skape harmoni og toleranse mellom de to kulturene. Fatimas hånd er en ny, mektig roman fra forfatteren av Havets katedral, spekket med eventyr, lidenskap, kjærlighet. krig, forræderi, intrige og møysommelig historisk rekonstruksjon.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2010

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Spania

Litt stiv i starten og jeg datt litt ut. Men så tar den seg så veldig opp og jeg sitter igjen med masse nyttig lærdom av for det meste, en lett skriverhånd. Og skulle ønske at boka ikke var slutt!

Fortsett å kjempe for det du føler, men tenk alltid på at den eneste veien er ordets, forståelsens, aldri sverdets vei.

I duften av blomster og frukttrær, i rislingen fra alle springvannene, raget Alhambra opp på den andre siden av Darro-dalen, praktfull, strålende som om den kalte på dem, ville ha dem til å strekke hendene frem.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Eg likar best å ha bøker som nokon andre har hatt føre meg. Litt fordi eg ikkje er så for bruk-og-kast-samfunnet, men og fordi bøkene får litt meir sjel (om ein tenkjer at ei bok kan ha sjel) om nokon andre har vore eigaren føre meg, om nokon andre har lest orda føre meg, om nokon andre har bladd i sidene føre meg. Difor har eg no laga denne lista over bøker eg gjerne skulle ha kjøpt. Har du ei bok du ønskjer å selge meg, så ta kontakt! :)

Bøker på spansk

• "Barfotdronningen" av Ildefonso Falcones