Albertine

med forfatterens forsvarstale for Høyesterett

Gyldendal 1998 Heftet

Romanen utkom første gang i 1886, og var et skarpt innlegg i debatten omkring seksualmoralen. Den handler om den fattige sypiken Albertine som styrtes ut i fornedrende prostitusjon etter å ha blitt forført av en politifullmektig. Boken ble straks stemplet som usedelig og beslaglagt da den utkom.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788205256637

EAN 9788205256637

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oslo

Brukte ganske lang tid på å lese denne, måtte være i riktig humør. Med
Noe lang «innledning» tok det litt tid å komme igang. Når det først skjedde mer ble den veldig bra! Som en del andre romaner jeg har lest (av Skram) blir jeg fascinert av at man i det store og det hele diskuterte samme problemstillinger rundt kvinnens rolle og seksualitet i dag som det ble skrevet om for 100 år siden. Selvsagt i en annen sosial kontekst, men dog med mye av den lignende tankegangen. I denne historien skildres den sårbare kvinnen/ungjenta Albertine fra uskyldig, naiv, «trangsynt» og flittig arbeidsjente til det friere livet med seksuelle utskeielser og store konsekvenser. Mye på grunn av vonde hendelser som inntreffer henne i livet. Versjonen jeg leste inneholdt også høringen av Krohg til Høysterett, samt en bokanalyse som var veldig interessant. Absolutt verdt å lese.

En viktig bok fra slutten av 1800-tallet som viser enkelte tilstander i Oslo. Fattigdom, prostitusjon, maktmisbruk. Christian Krohg var tøff som skrev dette, og som publiserte boken til tross for forbud fra politiet. Den litterære perioden naturalismen kommer godt fram her med sine dystre tema og skildringer samt bruk at dialekt og fokus på de fattige. En god bok! Anbefales også til de som er interessert i Kristiania-bohemen.

Opp gjennom tidene og fremdeles den dag i dag har det eksistert, og eksisterer en del bøker som er/eller har vært forbudte innenfor enkelte områder.

Bakgrunnen for at noen bøker forbys varierer veldig, men kan ofte settes i sammenheng med politikk, religion eller andre faktorer som landenes myndigheter er særskilt opptatt av å holde innefor visse rammer.

Noen har bare vært forbudt periodevis, mens andre er det den dag i dag:)

Alle som måtte ha forslag til bøker de mener hører under denne listen, feel free til å si fra!:D Eller har tilleggsopplysninger/korrekturer i forhold til det som står også. Jeg vil at denne listen skal bli omfattende og mest mulig korrekt:)

Jeg vet det ikke bare er jeg som synes det er tiltrekkende med forbudte ting...

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Bøker som er skrevet av eller omtaler bohemer.

• "Fra Kristiania-bohemen" av Hans Jæger
  • "Kranes konditori" av Cora Sandel
  • "Lucie" av Amalie Skram
  • "Jerusalem" av Selma Lagerlöf
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Jeppe på bjerget ; Den stundesløse" av Ludvig Holberg
  • "Constance Ring ; Fru Ines ; Forrådt" av Amalie Skram