Det åttende livet (til Brilka)

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

Ved begynnelsen av det tjuende århundret, i utkanten av Det russiske imperiet, slår en georgisk familie seg opp ved hjelp av en hemmelig sjokoladeoppskrift. Stasia lærer den av faren sin, og tar den med seg til både St. Petersburg og Tbilisi. Hennes unge ektemann befinner seg i hjertet av Den russiske revolusjon.

Etter Sovjetunionens oppløsning herjer borgerkrigen i Georgia, og familien er blitt spredt. Kitty, Stasias datter, har flyktet til London, mens oldebarnet Nitsa har flyttet til Berlin.

Til niesen Brilka forteller Nitsa familiens historie, og skaper med det en episk slektskrønike som utfolder seg gjennom hele «det røde århundret».

Det åttende livet er en reise gjennom et Europa i endring og et rystende og rørende flettverk av kjærlighet, krig og tragedier. Og en sjokoladeoppskrift som viser seg å bære med seg både ekstase og fortapelse.

«Eventyrlig god roman! ... årets store sommerbok! (...) kaotisk vakker og brutal (...) en sjelden leseropplevelse.» Guri Hjeltnes, VG (Terningkast 6)

«Et mesterverk.» Jan Ø. Helgesen, Nettavisen (Terningkast 6)

«Det åttende livet (Til Brilka) er en blodig og frodig slektskrønike fra Stalins fødeland. (...) Som man vil forstå, er dette en rik roman med store fakter, ei bok å dykke ned i og bli totalt oppslukt av. Selv ble jeg hekta.» Inger Bentzrud, Dagbladet (Terningkast 5)

«... en vidunderlig lesereise ... boka lukter klassikerstatus. Språket renner sprudlende og lett som det første glasset med Sovetskoye Shampanskoye gjennom halsen. Du risikerer til og med å lære noe, ikke bare om Sovjetunionen eller Georgia, men om folkene der, som jammen har hatt sitt å stri med, men som ellers har levd og drømt og elsket og tapt og vunnet som resten av oss.» Steinar Brandslet, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

«En god gammeldags mursteinsroman (...) nesten umulig å legge fra seg.» Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv

«... 1245 sider folder seg ut en i fortelling som er uten et kjedelig øyeblikk - det er en stor prestasjon. I et sanselig, sensuelt språk, godt ivaretatt på norsk av oversetter Ute Neumann, vever Haratischwilli frem historien .... 'Det åttende livet' blåser liv i min frosne, nordiske sjel. Romanen er satt sammen av like deler blod og begjær. Overgrep og kjærlighet. Svart hav og sjokolade. Det er bare å la seg flyte med.» Knut Hoem, NRK

ISBN13 9788203375538

EAN 9788203375538

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Sovjetunionen Georgia

Dette er en utrolig innholdsrik og medrivende roman. Fantastisk persongalleri og dramatiske levekår som vi kjenner fra historien, men jeg lærte iallfall en god del av å lese denne.
Romanen har mange lag, den blir aldri langtekkelig selv om sideantallet er høyt.
Det er mange ting ved sovjetstaten som på meg virker uforståelig, denne boken gir en del innsikt og vi får det hele servert av en forfatter med georgisk bakgrunn. Hun skriver så bra og jeg var tvunget til å ta noen pauser underveis da stoffet traff meg hardt.
Den er skrevet som en slektssaga, vi følger en fiktiv familie gjennom flere generasjoner i de siste hundre år.
Dette var en meget underholdende og mektig historieleksjon, skjønner godt at denne ble så omtalt og populær da den kom ut.

Møtet som aldri fant sted, står hikstende igjen på hjørnet.
Akhmatova

Det er et land som ikke bare fostret noen av det tjuende århundrets store bødler, men også en rekke vidunderlige mennesker som jeg personlig har vært veldig glad i, og er det fremdeles. Noen flyktet, noen dro på leting og gikk seg vill, noen er ikke lenger blant oss, noen har vendt hjem, noen har sine stormaktsdager bak seg eller håper fremdeles på at de skal komme, men de fleste er det ingen som har hørt om.

• "Til vanvidd, til døden - roman" av Kirsten Thorup
  • "Natten. Søvnen. Døden. Stjernene" av Joyce Carol Oates
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Reise i måneskinn" av Antal Szerb
  • "Samlede verker" av Lydia Sandgren
  • "De vektløse" av Valeria Luiselli
  • "Si ingenting - en sann historie om mord og terror i Nord-Irland" av Patrick Radden Keefe
  • "Om natten er alt blod svart" av David Diop
  • "Lempi" av Minna Rytisalo
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Kanskje det ennå finnes en åpen plass i verden - roman" av Wencke Mühleisen
  • "En kvinne på flukt fra budskapet" av David Grossman