Hør her'a!

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202648121

EAN 9788202648121

Tildelt litteraturpris Debutantprisen 2020

Dette er morsomt! Mahmood, 15, bruker sommerferien på å vise onkelen fra Pakistan rundt i Oslo. Det gir grunnlag for kulturkollisjoner, misforståelser, gode samtaler og mye humor. Samtidig er det spenninger hjemme hvor far er sliten av å kjøre drosje og lillebror Ali sliter med å finne ut hvem han er. Det er en varm hverdagsskildring fra et miljø på sida av det erkenorske.

Jeg har lest bøker i samme type språkdrakt før og kommet greit inn i det, men denne gangen ble det lydbok. Og det var en opplevelse! Jeg brøt ut i hikstelatter flere ganger og begynte å kalle alle rundt meg "brur". Herlig!

Eit himoristisk og varmt innblikk i livet til ein pakistansk-norsk tenåring i Oslo i 2020. Men ein muntlig stream of consciousness forteljarstemme og stort glimt i auget skildrast kulturmøte i ein fleirkulturell og fargerik familie. Boka tek i tillegg eit oppgjer med mange stereotypiar og fordommar i dagens Noreg. Eg vil kalle dette ein veldig god debut og gler meg til å lese meir av Gulraiz Sharif.

Lydbok med Nahom Feshatzion som innleser. Denne likte jeg veldig godt. Mye energi og humor, men også alvor og visdom. Feshatzion briljerer i alle rollene, særlig fly forbanna mamma. Jeg lo høyt flere ganger.

Som i flere andre bøker, utgitt de siste årene, tar også denne for seg innvandreres (særlig pakistanske) problemer med å innordne seg i det norske samfunnet. Gjerne i en litt humoristisk tone og i en språkdrakt preget av «kebabnorsk» forteller en innvandrerungdom og særegenheter ved nordmenn og Norge. Men etter hvert blir tonen alvorligere og ender opp som et ordentlig oppgjør med muslimsk tenkemåte og handlingsmønster.

Kontrasten mellom de to kulturene kommer tydelig fram i og med at bokas forteller, unggutten Mahmoud, har fått i oppgave å vise en onkel på turistvisum rundt i Oslo. Ved synet av alle lettkledde damer gir onkelen uttrykk for misnøye som kanskje heller er en skjult opphisselse. Det er kjønnsbarrierer og kjønnsdiskriminering som er temaet for handlingen. Dette kommer i en alvorligere form til uttrykk når vi får vite hvilke tunge tanker Mahmouds tiårige lillebror sliter med.
Men til tross for problemfylt alvor har boka en lykkelig slutt. Noe som seg kanskje hør og bør siden dette er en ungdomsbok.

Denne kan anbefales. Det merkes godt at forfatteren er lærer og at han har et budskap, men boka er samtidig morsom, lærerik og "to the point".

En i parallellklassen min på ungdomsskolen, faren hadde kalt han Halim Ul Hassan Bin Talib Bin Khawaja Bin Kayyum Ul Khusri Al Daroori husne Kitaaba. Bror, da jeg tror det blir vanskelig å få jobb!

Saken er, etter en sommerferie i Pakistan du føler deg som jævla Marvel-helt. Du har overlevd alt, jeg kødder ikke! Firfisler, frosker,slanger, øgler, kakerlakker, svære jævler av noen edderkopper, alt! Pluss alle slags sykdommer, tyfoid, tuberkulose, herpes, hele alfabetet! Du overlever dødelig diaré så du har flydd på do førti ganger om dagen og ikke har noe vann igjen i kroppen, brur. Og gatebikkjer! I Norge bikkjene spiser sånn sånn Pedigree pal og tygger på leker, de sitter og ser på Nytt på nytt med eierne sine, blir oppdatert på verden. Lykkelige bikkjer som smiler med fin rosa tunge og fine tenner

En gsng pappa kom hjem fra Pakistan ned fake Gucci-belte for meg, hvor g-en så ut som en sekser, og så han henta en t-skjorte med Nike foran og Adidas bak, og i den jævla lappen innafor stod der Puma!

Han sitter i kjellerleiligheten foran lysende skjerm og skriver drittsnakk om oss utlendinger mens han får masse likes fra andre nordmenn som også sitter i kjellerleiligheter foran lysende dataskjermer i mørket.

Siv Jensen vil ikke ha for mange av oss, for da det er ikke så koselig lenger. Og hvis noe er ukoselig, da norske nordmenn gir sånn strengt blikk, ansiktet deres blir sånn furten eller hva det heter. De viser med øynene at: «Dette her, dette er ukoselig. Nå liker ikke Gunnar og Karin situasjonen.»

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

Målet er minst 75 bøker

Bøker jeg har lest/hørt i 2020.

Leseutfordring

📚LESEUTFORDRING 2021 📚
Årets liste har 27 lesekriterier. Du kan variere lesemengde og vanskelighetsgrad ved å velge ett eller flere kriterier per bok.

1. Bok utgitt i 2021
  8. En psykologisk thriller
  9. Bok av en forfatter på H
  10. Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
  11. Vinner av EU's Litteraturpris
  12. Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
  13. Bok i en serie
  18. Bok av eller om en dame som inspirerer deg
  19. Bok om en makeover, eller ny-start
  20. Samisk bok
  21. En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
  22. Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
  23. En biografi
  24. Bok som har samme tittel som en sang