Hør her'a!

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202648121

EAN 9788202648121

En i parallellklassen min på ungdomsskolen, faren hadde kalt han Halim Ul Hassan Bin Talib Bin Khawaja Bin Kayyum Ul Khusri Al Daroori husne Kitaaba. Bror, da jeg tror det blir vanskelig å få jobb!

Saken er, etter en sommerferie i Pakistan du føler deg som jævla Marvel-helt. Du har overlevd alt, jeg kødder ikke! Firfisler, frosker,slanger, øgler, kakerlakker, svære jævler av noen edderkopper, alt! Pluss alle slags sykdommer, tyfoid, tuberkulose, herpes, hele alfabetet! Du overlever dødelig diaré så du har flydd på do førti ganger om dagen og ikke har noe vann igjen i kroppen, brur. Og gatebikkjer! I Norge bikkjene spiser sånn sånn Pedigree pal og tygger på leker, de sitter og ser på Nytt på nytt med eierne sine, blir oppdatert på verden. Lykkelige bikkjer som smiler med fin rosa tunge og fine tenner

Han sitter i kjellerleiligheten foran lysende skjerm og skriver drittsnakk om oss utlendinger mens han får masse likes fra andre nordmenn som også sitter i kjellerleiligheter foran lysende dataskjermer i mørket.

Siv Jensen vil ikke ha for mange av oss, for da det er ikke så koselig lenger. Og hvis noe er ukoselig, da norske nordmenn gir sånn strengt blikk, ansiktet deres blir sånn furten eller hva det heter. De viser med øynene at: «Dette her, dette er ukoselig. Nå liker ikke Gunnar og Karin situasjonen.»

Det er mye fattigdom her, mange vanner ut linsesuppa eller hvilken suppe de spiser, dag ut og dag inn. Jeg har sett det selv his kompiser fra barndommen. De var alltid flaue når de skulle spise middag, så de sa alltid jeg måtte gå. Men jeg visste, fordi vanligvis utenlandske muslimske familier spesielt, de lar deg ikke gå når det er middag, as, fordi gjester er Guds gave, mann. Men jeg pleide å gå rolig til min egen leilighet, for jeg visste. Jeg forsto

• "Midt i svevet" av Arne Svingen
  • "Alt jeg skylder deg er juling" av Arne Svingen
  • "På vei mot toppen" av Angie Thomas
  • "Lett lykkelig" av Linn T. Sunne
  • "Eksperimentet - roman" av Harald Nortun
  • "Når er jeg gammel nok til å skyte faren min? - dikt for ungdom" av Åse Ombustvedt
  • "Vi var en gang" av Monika Steinholm
  • "Trikset" av Emanuel Bergmann