Det litterære apotek

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202443863

EAN 9788202443863

Omtalt sted Frankrike

Bokhandelen til Jean Perdu er en bokbåt, og han vet nøyaktig hvilken bok som passer til kunder med sjelekvaler.
Det J. Perdu sliter med er å kurere seg selv. For 21 år siden ble han forlatt av Manon, som han elsket, og siden det har livet hans stått på vent.
Hun etterlot seg et brev som Jean ennå ikke har lest, men denne sommeren blir annerledes. Jean kastet loss på vei til Manon i Provence. To katter og en bestselgerforfatter blir også med på ferden.
God bok som får leseren fristet til å legge neste ferie til Frankrike.

Det skulle vært mulig å gi 2 terningkast 6! Dette er en bok som vil sitte lenge i. Det er en bok som varmer helt inn i hjerterota. Jeg ble utrolig glad i personene. Det er så mye godt her som jeg burde ha nevnt her som gode sitat, men det er så mange av dem. Løp og kjøp og les selv! Jeg er veldig glad for at jeg mot sedvane KJØPTE denne boka, slik at jeg kan streke og rote... Det blir nok en av bøkene jeg vil finne fram og hente noe i.
Jeg tenkte mens jeg leste at HER må det vel finnes noe for mennesker som er i sorg.

En bok er både lege og medisin på en gang. Den stiller diagnosen samtidig som den utgjør behandlingen. Å kombinere den rette romanen med den passende lidelsen - det er den måten jeg selger bøker på.

Det en en feilaktig påstand, tenkte Perdu [...] at bokhandlere er opptatt av bøker.
De er opptatt av mennesker.

Minner er som ulver. Du kan ikke sperre dem inne og håpe at de lar deg være i fred.

Den som tier om de døde, får aldri fred for dem.

"...å få et barn er som å legge vekk sin egen barndom, for alltid. Det er som om du først da forstår hva det virkelig vil si å være mann. Dessuten er du redd for at alle svakhetene dine skal komme frem i lyset, for det å være far krever mer av deg enn du kan..."

Leseliste.

Ulike bøker jeg ønsker meg :

Bøker lest i 2020.

Bøker lest i 2021.