Det litterære apotek

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Jean Perdu er en bokhandler av det helt spesielle slaget. Han vet nøyaktig hva slags bok som skal til for å kurere oss som lider av diverse sjelekvaler, og derfor kaller han bokbåten sin ved Seinen for Det litterære apotek.

Det er bare én person han ikke klarer å kurere: seg selv. Jean Perdu sørger fortsatt over sin tapte kjærlighet, den vakre Manon fra Provence, som forlot ham for 21 år siden. Hun etterlot seg bare et brev, et brev Perdu aldri har fått seg til å åpne. Ikke før nå, denne sommeren da alt kommer til å forandre seg. Endelig tør bokhandleren å kaste loss, og han legger ut på en reise oppover kanalene, mot hjertet av Provence. Med seg på reisen har han en ung og frustrert bestselgerforfatter som ikke greier å komme i gang med bok nummer to, samt to katter ved navn Kafka og Lindgren. Det blir en uforglemmelig reise både for vår venn Jean Perdu og for leseren.

«Denne boken har en helt utrolig sjarm.» Christine Westermann, WDR FrauTV

«En svært imponerende roman. Nina Georges unike skrivestil fascinerer meg.» Magasinet Petra

«En vidunderlig bok om kjærlighet og håp.» TV Movie

Det litterære apotek er solgt til 25 land.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202443863

EAN 9788202443863

Omtalt sted Frankrike

Bokhandelen til Jean Perdu er en bokbåt, og han vet nøyaktig hvilken bok som passer til kunder med sjelekvaler.
Det J. Perdu sliter med er å kurere seg selv. For 21 år siden ble han forlatt av Manon, som han elsket, og siden det har livet hans stått på vent.
Hun etterlot seg et brev som Jean ennå ikke har lest, men denne sommeren blir annerledes. Jean kastet loss på vei til Manon i Provence. To katter og en bestselgerforfatter blir også med på ferden.
God bok som får leseren fristet til å legge neste ferie til Frankrike.

Det skulle vært mulig å gi 2 terningkast 6! Dette er en bok som vil sitte lenge i. Det er en bok som varmer helt inn i hjerterota. Jeg ble utrolig glad i personene. Det er så mye godt her som jeg burde ha nevnt her som gode sitat, men det er så mange av dem. Løp og kjøp og les selv! Jeg er veldig glad for at jeg mot sedvane KJØPTE denne boka, slik at jeg kan streke og rote... Det blir nok en av bøkene jeg vil finne fram og hente noe i.
Jeg tenkte mens jeg leste at HER må det vel finnes noe for mennesker som er i sorg.

En bok er både lege og medisin på en gang. Den stiller diagnosen samtidig som den utgjør behandlingen. Å kombinere den rette romanen med den passende lidelsen - det er den måten jeg selger bøker på.

Det en en feilaktig påstand, tenkte Perdu [...] at bokhandlere er opptatt av bøker.
De er opptatt av mennesker.

Minner er som ulver. Du kan ikke sperre dem inne og håpe at de lar deg være i fred.

Den som tier om de døde, får aldri fred for dem.

"...å få et barn er som å legge vekk sin egen barndom, for alltid. Det er som om du først da forstår hva det virkelig vil si å være mann. Dessuten er du redd for at alle svakhetene dine skal komme frem i lyset, for det å være far krever mer av deg enn du kan..."

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Leseliste.