Arvingen

av (forfatter) og Randi Fuglehaug (forfatter).

Aschehoug 2020 Innbundet

Når 17 år gamle Lena flytter til Oslo og begynner på ny skole, får hun de kongelige tvillingene kronprins Karl Johan og prinsesse Margrethe som klassekamerater. Hun forelsker seg hodestups i kronprinsen- og han i henne. Men forelskelsen kan bli skjebnesvanger om noen avslører Lenas store hemmelighet - den som fikk henne og familien til å forlate Horten og begynne et helt nytt liv i hovedstaden.

Arvingen er en moderne kjærlighetshistorie om å leve med sine tabber, om å overvinne frykt - og om å være konge i sosiale medier.

Arvingen er første bok i serien Halve kongeriket.

«Arvingen er en sosial våt drøm av en ungdomsbok: Det er Gossip girl møter Mette Marits historie, møter Lille Marius' ungdomstid møter Skam». Oda Faremo Lindholm, VG (Terningkast 5)

«Ungdomsromanen Arvingen er en moderne Askepott-fortelling fra nabolaget til TV-serien Skam. Ikke rart forlagene sloss om denne boken.» Anne Cathrine Straume, NRK

ISBN13 9788203268229

EAN 9788203268229

Serie Halve kongeriket (1)

Glimrende underholdning!
Hva skjedde i Horten som gjorde at 17 år gamle Lena og familien måtte flytte til Oslo? Det får vi etter hvert nøstet opp i, mens Lena finner seg til rette på ny skole. Men det er ikke en hvilken som helst klasse hun begynner i. Hun går i klasse med tvillingene kronprins Karl Johan og prinsesse Margrethe! Lena som egentlig vil holde lav profil forelsker seg i kronprinsen, og han i henne. Forviklinger venter.
Veldig underholdene, humoristisk, varm og levende fortelling. Språket flyter så lett, personene og situasjonene er lett å se for seg. Man blir glad i Lena og familien hennes. Jeg vil være med på fest og hyttetur med kronprinsen og prinsessen og gjengen deres!
Håper ungdom oppdager denne boka! Jeg skal i alle fall formidle den høyt og lavt i biblioteket. Og jeg blir ikke overrasket om boka blir film.

Engasjerende mot slutten, men rimelig treg frem til det. Spennende å se om elevene liker denne.

Bøker jeg har lest/hørt i 2020.

• "Det siste mennesket" av Lee Bacon
  • "Girlskate" av Steffen R. M. Sørum
  • "Aleksander den store - roman" av Peter F. Strassegger
  • "Hør'a dagbok! - dagen Nansi gjøret dagbokskriving heftig igjen!" av Amina Sewali
  • "Pizzaboyz" av Håkon Bohne
  • "Alene gjennom" av Michael Stilson
  • "Jeg er Leona" av Line Baugstø
  • "Spøkelsenes by" av Victoria Schwab
  • "Den ukjente drømmeren - Del 2" av Laini Taylor
  • "Viktor" av Katarina von Bredow
  • "Oppdrag abort" av Jenni Hendriks
  • "Mot stjernene er vi ingenting" av Lars Mæhle