Litt av en tid

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

Emira Tucker er 25 år gammel, blakk og har ikke noen ordentlig jobb. Mens hun finner ut av hva hun egentlig vil med livet sitt, er hun barnevakt for Briar på tre år.

Jentas mor, Alix Chamberlain, er en kvinne som er vant til å få det som hun vil, både privat og i arbeidslivet. Og hun vil gjerne hjelpe andre kvinner med å bli like vellykket som henne.

En kveld Emira tar Briar med til et kjøpesenter, blir hun stanset av en vekter. Han mistenker den svarte kvinnen for å ha kidnappet den hvite jenta. Opptrinnet blir filmet av en forbipasserende, og Emira er rasende og ydmyket. Alix vil gjøre alt godt igjen, samtidig som Emira selv gjør seg opp en mening om hva som står på spill. Og hva er egentlig forskjellen på å ville godt og å gjøre godt?

Litt av en tid er en roman som går inn i fordommer vi alle har, ofte uten at vi vedkjenner oss dem selv.

«Brennaktuell ... en roman som trygt kan anbefales og garantert vil skape diskusjon i lesesirkler over det ganske land.» Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG (Terningkast 5)

«... tar på snedig vis opp forestillinger og fordommer rundt klasse og etnisitet.» Vebjørn Rogne, Bok365 (Terningkast 5)

«Jeg koste meg så mye med Litt av en tid av amerikanske Kiley Reid at det nesten føles galt å ta betalt for å lese den. Bookerpris-nominerte Kiley Reid skriver morsomt og underholdende, men også smertelig treffsikkert om rase og rasisme.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land

«Romandebutanten Kiley Reid har skrevet en både morsom og sjarmerende roman om rasisme. (...) Litt av en tid gjør narr av så vel wokeness («krenkehysteri»), som av en del velbergede hvite menneskers omsorg for sin egen feel good-korrekthet. Og under det hele løper en strøm av stort, usagt alvor og innvevd forbannelse. populærroman-formatet rommer så mangt, inkludert levende mennesker, skarp observasjon og krass kritikk.» Leif Ekle, NRK

«Brennbare temaer som rase og klasse veves sammen i romanen som er blitt en internasjonal snakkis. Spesielt hvite rikinger avkles på spissfindig vis. (...) Teksten preges av energiske scener og vittige dialoger. (...) Det er tankevekkende når Reid så konkret formulerer hvor ulike erfaringer og utfordringer mørke og hvite kan ha.» Ingrid Åbergsjord, Aftenposten

«... munnrapp og rappfota, utan å fare med harelabb over tematikken om rase og klasse, blindsoner og privilegium. (...) oppslukande og opplysande, og ikkje minst friskt, men nennsamt omsett av Vibeke Saugestad.» Eivind Myklebust, Klassekampen

«Underholdende om hvite privilegier og tilhørende blindhet, rasisme og utrygt arbeidsliv. (...) Litt av en tid er lettlest og morsom, full av ironisk harselas over det asosiale i sosiale medier, med mye humor på de privilegiumblindes bekostning. Alvoret er likevel tydelig: hvordan skal USA få bukt med rasismen som gjennomsyrer alt?» Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

«Boka er en pageturner. Er du i gang, må du ha med deg hva som skjer.» Jan Ø. Helgesen, Nettavisen

ISBN13 9788203269226

EAN 9788203269226

Omtalt sted USA

Dette er en fersk utgivelse på norsk fra Aschehoug, som en del av deres
digitale lesesirkel "Det må du lese" på FB.
«Litt av en tid» er Kiley Reid sin debutroman. Hun tar opp ubehagelige tema som hvite privilegier og rasisme i USA. Boken ble en New York Times-bestselger og havnet på langlisten til Bookerprisen. Romanen er både sjamerende og morsom til tross for alvorlig tematikk som fordommer, krenkelse, digitale filmsnutter på avveie, selvprofilering på sosiale medier osv.
Kan anbefales!

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "I godt selskap" av Naoise Dolan
  • "Det som forsvinner" av Brit Bennett