Litt av en tid

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

Emira Tucker er 25 år gammel, blakk og har ikke noen ordentlig jobb. Mens hun finner ut av hva hun egentlig vil med livet sitt, er hun barnevakt for Briar på tre år.

Jentas mor, Alix Chamberlain, er en kvinne som er vant til å få det som hun vil, både privat og i arbeidslivet. Og hun vil gjerne hjelpe andre kvinner med å bli like vellykket som henne.

En kveld Emira tar Briar med til et kjøpesenter, blir hun stanset av en vekter. Han mistenker den svarte kvinnen for å ha kidnappet den hvite jenta. Opptrinnet blir filmet av en forbipasserende, og Emira er rasende og ydmyket. Alix vil gjøre alt godt igjen, samtidig som Emira selv gjør seg opp en mening om hva som står på spill. Og hva er egentlig forskjellen på å ville godt og å gjøre godt?

Litt av en tid er en roman som går inn i fordommer vi alle har, ofte uten at vi vedkjenner oss dem selv.

«Brennaktuell ... en roman som trygt kan anbefales og garantert vil skape diskusjon i lesesirkler over det ganske land.» Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG (Terningkast 5)

«... tar på snedig vis opp forestillinger og fordommer rundt klasse og etnisitet.» Vebjørn Rogne, Bok365 (Terningkast 5)

«Jeg koste meg så mye med Litt av en tid av amerikanske Kiley Reid at det nesten føles galt å ta betalt for å lese den. Bookerpris-nominerte Kiley Reid skriver morsomt og underholdende, men også smertelig treffsikkert om rase og rasisme.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land

«Romandebutanten Kiley Reid har skrevet en både morsom og sjarmerende roman om rasisme. (...) Litt av en tid gjør narr av så vel wokeness («krenkehysteri»), som av en del velbergede hvite menneskers omsorg for sin egen feel good-korrekthet. Og under det hele løper en strøm av stort, usagt alvor og innvevd forbannelse. populærroman-formatet rommer så mangt, inkludert levende mennesker, skarp observasjon og krass kritikk.» Leif Ekle, NRK

«Brennbare temaer som rase og klasse veves sammen i romanen som er blitt en internasjonal snakkis. Spesielt hvite rikinger avkles på spissfindig vis. (...) Teksten preges av energiske scener og vittige dialoger. (...) Det er tankevekkende når Reid så konkret formulerer hvor ulike erfaringer og utfordringer mørke og hvite kan ha.» Ingrid Åbergsjord, Aftenposten

«... munnrapp og rappfota, utan å fare med harelabb over tematikken om rase og klasse, blindsoner og privilegium. (...) oppslukande og opplysande, og ikkje minst friskt, men nennsamt omsett av Vibeke Saugestad.» Eivind Myklebust, Klassekampen

«Underholdende om hvite privilegier og tilhørende blindhet, rasisme og utrygt arbeidsliv. (...) Litt av en tid er lettlest og morsom, full av ironisk harselas over det asosiale i sosiale medier, med mye humor på de privilegiumblindes bekostning. Alvoret er likevel tydelig: hvordan skal USA få bukt med rasismen som gjennomsyrer alt?» Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

«Boka er en pageturner. Er du i gang, må du ha med deg hva som skjer.» Jan Ø. Helgesen, Nettavisen

ISBN13 9788203269226

EAN 9788203269226

Omtalt sted USA

Dette er en fersk utgivelse på norsk fra Aschehoug, som en del av deres
digitale lesesirkel "Det må du lese" på FB.
«Litt av en tid» er Kiley Reid sin debutroman. Hun tar opp ubehagelige tema som hvite privilegier og rasisme i USA. Boken ble en New York Times-bestselger og havnet på langlisten til Bookerprisen. Romanen er både sjamerende og morsom til tross for alvorlig tematikk som fordommer, krenkelse, digitale filmsnutter på avveie, selvprofilering på sosiale medier osv.
Kan anbefales!

8. A book that has won the Women's Prize For Fiction
  9. A book with a family tree
  10. A bestseller from the 1990s

11. A book about forgetting

12. A book you have seen on someone's bookshelf (in real life, on a Zoom call, in a TV show, etc.)
  13. A locked-room mystery

27. A book about do-overs or fresh starts
  28. A magical realism book
  29. A book set in multiple countries
  30. A book set somewhere you'd like to visit in 2021
  31. A book by a blogger, vlogger, YouTube video creator, or other online personality

32. A book whose title starts with "Q," "X," or "Z"

33. A book featuring three generations (grandparent, parent, child)
  34. A book about a social justice issue
  35. A book in a different format than what you normally read (audiobooks, ebooks, graphic novels)
  36. A book that has fewer than 1,000 reviews on Amazon or Goodreads

43. The book on your TBR list with the prettiest cover
44. The book on your TBR list with the ugliest cover
45. The book that's been on your TBR list for the longest amount of time
46. A book from your TBR list you meant to read last year but didn't
47. A book from your TBR list you associate with a favourite person, place, or thing
48. A book from your TBR list chosen at random
49. A DNF book from your TBR list
50. A free book from your TBR list (gifted, borrowed, library)

• "Litt død rundt øynene" av David Ärlemalm
  • "Poppy - krimroman" av Kristine Getz
  • "Menn vi høstet - en erindringsbok" av Jesmyn Ward
  • "Syng, gravløse, syng" av Jesmyn Ward
  • "En strålende fremtid - roman" av Catherine Cusset
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Rasende binne" av Ingebjørg Berg Holm
  • "Sannheten - en flyktnings historie om da hjemlandet ble rammet av innsyn og ærlighet" av Knut Nærum
  • "Fabrikken" av Joanne Ramos
  • "Ein lykkeleg slutt" av Maren Uthaug