I godt selskap

av (forfatter) og Hilde Lyng (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

Irske Ava er ferdig på universitetet og har flyttet til Hongkong for å undervise rike barn i engelsk. Hun bor i en kakerlakkbefengt leilighet med noen jevngamle hun ikke finner tonen med. Så treffer hun Julian, som jobber i bankverdenen og har en fancy leilighet helt for seg selv. Han liker å bruke penger på Ava, og noen ganger lar han henne sove over på gjesteværelset. Av og til har se sex også. Når hun spør hvorfor, svarer han at hun er godt selskap. Da Julian drar på forretningsreise til London, treffer Ava juristen Edith. Snart vil Ava være sammen med Edith hele tiden. Men hun forteller ikke de to om hverandre.

I godt selskap er en roman om kjærlighet, klasse, sex og relasjoner i vår tid.

«Bittersøt brakdebut. (...) umulig å legge fra seg. (...) som en etterlengtet sval bris som klarner hodet ditt på en het sommerdag.» Ingrid Åbergsjord, Aftenposten
«Naoise Dolan er irenes nye litterære stjerneskudd. Hun er forførende smart og vittig. (...) Romanen er godt selskap: Dolan skriver skarpt og vittig om storbyensomhet, nærhetsfrykt, og begjær - etter både han og henne. (...) Smart og morsom, og perfekt terapi mot koronaapati.» Maya Troberg Djuve, Dagbladet

«Dolan leverer en subtil, moderne kjærlighetshistorie, full av skarpe observasjoner om kjønn, sex og maktkamp i klassesamfunnets tegn. (....) Dolan fanger ambivalensen ved å vokse opp i en tid der menneskelig nærhet kan virke så vanskelig, der en snakkeboble med tre blinkende prikker på skjermen kan gi pustebesvær». Ellen Sofie Lauritzen, Dagens Næringsliv

«Tørrvittig og definitivt underholdende.» Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

«Naoise Dolans debut er en fin fortelling om relasjoner, kommunikasjon, bekreftelsesbehov og flytende vilje.» Karoline Henanger, Klassekampen

ISBN13 9788203268922

EAN 9788203268922