Hendelsen

av (forfatter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Rystende og personlig fortelling om abort fra en av Frankrikes største forfattere

Hvis jeg skulle fremstille denne hendelsen i livet mitt ved hjelp av ett maleri, ville jeg ha malt et lite respatexbord inntil en vegg, og på det ville jeg ha plassert et emaljert vaskefat med et rødt kateter. En hårbørste litt til høyre. Jeg tror ikke det finnes noe maleri med tittelen «Den kloke konens arbeidsrom» på noen av verdens museer.
Som 23-åring ble Annie Ernaux gravid. Året var 1963, og abort var forbudt. Å fortelle om graviditeten eller bære fram barnet ville påføre henne og familien hennes en uoverstigelig skam. Hun hadde heller ikke noe ønske om å få barn på dette tidspunktet - hun var student og hadde livet foran seg.
Hun forsøkte å ta abort selv, med strikkepinner. Da det ikke gikk, begynte jakten på en hjelpsom lege og ikke minst penger til å betale for inngrepet. Redd og fortvilet havnet hun til slutt hos en klok kone i en by langt hjemmefra. Det holdt på å gå virkelig galt. Hun endte på sykehus med livstruende blødninger.
Førti år senere dykker Annie Ernaux ned i minner og dagbøker fra tiden rundt aborten. Hun skriver åpent om kvinners seksuelle frigjøring, om lidenskapens kraft, og om hvordan den ufrivillige graviditeten sementerer hennes plass nederst på samfunnets rangstige: som kvinne fra arbeiderklassen. Samtidig reflekterer den 60 år gamle Ernaux rundt forholdet mellom kropp og skrift, om hva minner betyr, og viser hvordan én enkelt hendelse kan prege et helt liv.

ISBN13 9788205533462

EAN 9788205533462

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Annie Ernaux

Ble fanget med en gang. Ekte og grusom. Veldig bra!

• "Et kor av minoriteter" av Chigozie Obioma
  • "Sommeren 58" av Annie Ernaux
  • "Vandrefalken" av J.A. Baker
  • "Vitser til soldatene" av Mazen Maarouf
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Hvordan bli (en skandinavisk) feminist - 20 veier til mer likestilling på jobben, i livet og i kjærligheten" av Marta Breen