En plutselig frigjørende tanke

noveller i utvalg

Oktober 2002 Heftet

Boka inneholder de 13 novellene Måkeungene, Heretter følger jeg deg helt hjem, Gravøl, Sensommer, Møte, En rose er utsprunget, Mardons natt, Ingenting for ingenting, Solhatt, Ingrid Langbakke, Carl Lange, Thomas F's siste nedtegnelser til allmennheten og En plutselig frigjørende tanke, hentet fra novellesamlingene Heretter følger jeg deg helt hjem (1953), Kulisser (1966), Ingenting for ingenting (1982) og Thomas F's siste nedtegnelser til almenhenten (1983).

Samlingen "En plutselig frigjørende tanke" består av 13 noveller: Måkeungene, Heretter følger jeg deg helt hjem, Gravøl, Sensommer, Møte, En rose er utsprunget, Mardons natt, Ingenting for ingenting, Solhatt, Ingrid Langbakke, Carl Lange, Thomas F's siste nedtegnelser til allmennheten og En plutselig frigjørende tanke. Tittelnovellen ble første gang publisert i denne samlingen. De andre er hentet fra novellesamlingene "Heretter følger jeg deg helt hjem" (1953), "Kulisser" (1966), "Ingenting for ingenting" (1982) og "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten" (1983). Til sammen danner disse novellene et bilde av en av de største prosaforfatterne i norsk etterkrigslitteratur.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2002

Serie Oktober pocket

Vi må være glad vi har det så godt som vi har det, sier folk, de fleste har det verre. Og så tar de en pille mot søvnløshet. Eller mot depresjon. Eller mot livet.

Han løp også etter han var kommet ut på gaten. Ikke fordi han hadde hast, men fordi sinnet også hadde noe med bena hans å gjøre. Faen i heiteste helvete, tenkte han mens han løp.

Vi er piler skutt ut av mors liv, og vi lander på en kirkegård.Og hva spiller det da for rolle hvor høyt vi har fløyet - i det øyeblikk vi lander. Eller hvor langt vi har fløyet, eller hvor mange vi har såret på vår vei.

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

Den tradisjonelle loppemarkeden svikter aldri. I år fant jeg, i rekkefølge, disse bøkene. Gatsby er til kona som aldri lest den og nekter å lese min svenske utgave.

Popsugar

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

LESEUTFORDRING 2020

1. Bok utgitt i 2020: "Syng, gravløse, syng" av Jesmyn Ward

2. Bok anbefalt av lokale bokhandel: "En plutselig frigjørende tanke" av Kjell Askildsen

3: Bok på under 100 sider

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019

7: Russisk klassiker

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

24: En vinterbok: Eit vintereventyr av Jan Roar Leikvoll

25: Bok om skeiv kjærlighet: "On Earth We're Briefly Gorgeous" av Ocean Vuong

skriv bildebeskrivelse herHer er listen for 2020

• "Davids bror ; Omgivelser - roman" av Kjell Askildsen
  • "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten ; Et stort øde landskap ; Hundene i Tessaloniki" av Kjell Askildsen
  • "Omgivelser - roman" av Kjell Askildsen
  • "Velkommen til Amerika" av Linda Boström Knausgård