Velkommen til Amerika

av (forfatter) og Monica Aasprong (gjendikter).

Oktober 2017 Innbundet

I «Velkommen til Amerika» møter vi en familie på randen av katastrofe. Jenta i familien har sluttet å prate. Moren, skuespilleren, og broren, som spikrer igjen soveromsdøren sin og tisser på flasker, har vent seg til tausheten hennes. Alle tre vil være i fred. Samtidig lengter de voldsomt etter hverandre.

Den døde faren kan plutselig sitte i jentas seng når hun kommer hjem fra skolen. Bare jenta vet at hans død er hennes skyld. «Vi er en lys familie», gjentar moren. Men jentas mørke siver inn under dørkarmer og renner ut av baderomskranene. Spørsmålet om hvem som er sterkest, finnes der hele tiden. Og en kjærlighet så stor at den truer med å slå dem i stykker.

Forlag Oktober

Paradoksalt nok en nydelig skrevet kortroman om sammenbrudd i en "lys" familie, der særlig fortelleren, den elleveårige Ellen, reagerer sterkt på familiens problemer. Boka er på under hundre sider, men intenst og konsist skrevet i en bevisshetstrømstil. Som i Bostrøm Knausgårds forrige roman har hovedpersonen et sjeldent sterkt forhold til Gud. Det gir henne både følelse av makt og skyldfølelse. Når hun reagerer på farens død ved å slutte å snakke og skrive, bidrar det rimeligvis til å forsterke kommunikasjonsproblemene, men også til å styrke Ellens innsikt i morens og brorens situasjon. Anbefales!

En kort, men veldig kompakt historie om den unge jenta som som bestemmer seg for ikke å snakke.

Særlig åpningen synes jeg er veldig sterk. Man kommer under huden på jenta som måler sin styrke gjennom å ikke si noe og moren som glatter over og har som mantra "vi er en lys familie". Det er som et lite kammerspill, der kreftene blir målt mot hverandre innad i den lille familien, som på hver sin måte har sine demoner å bekjempe.

Boström Knausgård skriver kort og knapt, men med masse dybde og innhold. Intens fortelling fortalt av jenta på 11 år som slutter å snakke etter at pappaen dør. Hun har bedt til Gud om at han måtte dø, og opplever at ordene hennes har stor makt. Den lille familien, mamma, storebroren og jenta har ulike måter å håndtere farens død og ikke minst minnene om et vanskelig liv med en syk og alkoholisert mann. Moren som holder på at de er en lys familie, i samsvar med hennes eget lyse sinn, broren som stenger seg fysisk inne på rommet og opptrer truende overfor lillesøsteren, og jenta som altså hårdnakket slutter å kommunisere. Forfatteren har et vakkert språk, og evner å formidle det vanskelige i å være i verden på en god måte. Under hundre sider og fort lest, men den gjør inntrykk.

Dette er en bok skrevet i telegramstil. Hele boka er skrevet under ett, knapt uten et avsnitt. Forfatteren veksler mellom nåtid og fortid, og det er slitsomt å lese en bok som i den ene setningen beskriver nåtid, den forrige fortid og den neste fantasi. Boka minner om en middels god skolestil, med et godt forsøk på å beskrive en jente med selektiv mutisme, men dessverre ble denne boka bare slitsom å lese, og det eneste positive jeg kan si om den at den var kort, så man slipper å bruke så mye tid på den.

Pappas død var en triumf for meg og Gud. Det var vårt første samarbeid. (Min oversettelse)

• "Syv somre og femten vintre - dikt" av Ylva Ambrosia Wærenskjold
  • "Napolislekten" av Domenica De Rosa
  • "M train" av Patti Smith
  • "En amerikansk slaves liv - selvbiografi" av Frederick Douglass
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Går, gikk, har gått - roman" av Jenny Erpenbeck
  • "Herr Cevdet og sønnene hans" av Orhan Pamuk
  • "Dødsmarkene - Europa mellom Hitler og Stalin" av Timothy Snyder
  • "Kvinnen bak fredsprisen - historien om Bertha von Suttner og Alfred Nobel" av Anne Synnøve Simensen
  • "En dråpe midnatt - en familiebiografi" av Jason Timbuktu Diakité
  • "Judas" av Amos Oz