Velkommen til Amerika

av (forfatter) og Monica Aasprong (oversetter).

Oktober 2018 Heftet

I "Velkommen til Amerika" møter vi en familie på randen av katastrofe. Jenta i familien har sluttet å prate. Moren, skuespilleren, og broren, som spikrer igjen soveromsdøren sin og tisser på flasker, har vent seg til tausheten hennes. Alle tre vil være i fred. Samtidig lengter de voldsomt etter hverandre. Den døde faren kan plutselig sitte i jentas seng når hun kommer hjem fra skolen. Bare jenta vet at hans død er hennes skyld. "Vi er en lys familie", gjentar moren. Men jentas mørke siver inn under dørkarmer og renner ut av baderomskranene. Spørsmålet om hvem som er sterkest, finnes der hele tiden. Og en kjærlighet så stor at den truer med å slå dem i stykker.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788249519248

EAN 9788249519248

Paradoksalt nok en nydelig skrevet kortroman om sammenbrudd i en "lys" familie, der særlig fortelleren, den elleveårige Ellen, reagerer sterkt på familiens problemer. Boka er på under hundre sider, men intenst og konsist skrevet i en bevisshetstrømstil. Som i Bostrøm Knausgårds forrige roman har hovedpersonen et sjeldent sterkt forhold til Gud. Det gir henne både følelse av makt og skyldfølelse. Når hun reagerer på farens død ved å slutte å snakke og skrive, bidrar det rimeligvis til å forsterke kommunikasjonsproblemene, men også til å styrke Ellens innsikt i morens og brorens situasjon. Anbefales!

En kort, men veldig kompakt historie om den unge jenta som som bestemmer seg for ikke å snakke.

Særlig åpningen synes jeg er veldig sterk. Man kommer under huden på jenta som måler sin styrke gjennom å ikke si noe og moren som glatter over og har som mantra "vi er en lys familie". Det er som et lite kammerspill, der kreftene blir målt mot hverandre innad i den lille familien, som på hver sin måte har sine demoner å bekjempe.

Boström Knausgård skriver kort og knapt, men med masse dybde og innhold. Intens fortelling fortalt av jenta på 11 år som slutter å snakke etter at pappaen dør. Hun har bedt til Gud om at han måtte dø, og opplever at ordene hennes har stor makt. Den lille familien, mamma, storebroren og jenta har ulike måter å håndtere farens død og ikke minst minnene om et vanskelig liv med en syk og alkoholisert mann. Moren som holder på at de er en lys familie, i samsvar med hennes eget lyse sinn, broren som stenger seg fysisk inne på rommet og opptrer truende overfor lillesøsteren, og jenta som altså hårdnakket slutter å kommunisere. Forfatteren har et vakkert språk, og evner å formidle det vanskelige i å være i verden på en god måte. Under hundre sider og fort lest, men den gjør inntrykk.

Velkommen til Amerika er historien om en familie hvis struktur har gått opp i sømmene, og en omveltning så kraftig at familien trues med å gå i oppløsning. Om hvordan man kan bo så nære hverandre og være så glade i hverandre, men allikevel befinne seg så uendelig langt fra hverandre.

Det er en skjør beretning om ensomhet og lengsel, og en kjærlighet så dyp at den både binder mennesker sammen og truer med å rive dem i stykker. Ikke minst er det en beskrivelse av en ung jente som prøver å gi uttrykk for det kaoset, den angsten og den sykdommen som farger henne på innsiden. På litt over 80 sider er dette sterkt gjennomført av Linda Boström Knausgård.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Velkommen til Amerika

Pappas død var en triumf for meg og Gud. Det var vårt første samarbeid. (Min oversettelse)

Man må gjøre noe hver dag for at det skal bli bra. Man må gripe inn, sa mamma til meg der jeg lå på sengen.

Bøker som er lest i 2019.

• "Tiden er ilden vi brenner i - roman" av Thomas Marco Blatt
  • "Nær livets ville hjerte - roman" av Clarice Lispector