Davids bror ; Omgivelser

Oktober 2001 Heftet

I Davids bror (1957) opplever tenåringen Frans brorens langsomme ferd mot døden av leukemi, brorens opposisjon mot foreldrenes religiøse hykleri og samfunnskreftenes maktmisbruk. Samtidig blir han var sine egne, gruende erotiske følelser. I romanen Omgivelser (1969) møter vi fire mennesker isolert på en øy. Det er fyrvokteren Mardon, hans kone Maria, deres datter Marion og forfatteren Krafft, som er der for å skrive. Mellom disse personene utvikler det seg et komplisert nett av sjalusiforhold.

To sentrale romaner fra Kjell Askildsens forfatterskap samlet i ett bind.
Kjell Askildsen (f.1929) debuterte med novellesamlingen Heretter følger jeg deg helt hjem i 1953. Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, han har også blant annet fått Aschehoug-prisen, Doubloug-prisen og Brage hederspris. Kjell Askildsens bøker er nå oversatt til 16 språk.

Forlag Oktober

• "Essays - annen bok" av Michel de Montaigne
  • "Hva skal vi gjøre i dag? - og andre noveller" av Øystein Lønn
  • "Kjære, kjære Oluf - roman" av Kjell Askildsen
  • "Ifølge Sofia - roman" av Øystein Lønn
  • "Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896 - roman" av Dag Solstad
  • "En plutselig frigjørende tanke" av Kjell Askildsen
  • "Ingenting for ingenting - noveller" av Kjell Askildsen